"Sista konserten nĂ„gonsin" stĂ„r det pĂ„ affischen frĂ„n december 2016 som Stefan Ălvebring hĂ„ller upp i Svenskt Rockarkivs lokaler.
â Nu blev det ju inte sĂ„, för nu ska de spela igen, sĂ€ger arkivchefen.
Kent gör sex spelningar pÄ 3 Arena i Stockholm mellan den 21 och 27 mars. Totalt har över 235 000 biljetter sÄlts till konserterna.
Under sin karriÀr spelade bandet sex gÄnger pÄ Hultsfredsfestivalen och tvÄ gÄnger pÄ Metropol. Första konserten i Hultsfred Àgde rum i ett öltÀlt pÄ 1994 Ärs festival.
â Jag tror att det gick under namnet folkölstĂ€ltet, sĂ€ger HĂ„kan WaxegĂ„rd.
Han var den pÄ Rockparty som bokade Kent till den mytomspunna spelningen i öltÀltet. Eller var det tvÄ spelningar? Uppgifterna gÄr isÀr pÄ den punkten.
1994 hade Kent Ànnu inte slÀppt sin första skiva, och det var lÄngt ifrÄn sjÀlvklart att de skulle fÄ spela pÄ festivalen. Intresset för bandets musik var svalt frÄn festivalledningens sida.
â De hade skickat demos som ingen brydde sig om. Jag tror att vi hade lyssnat allihopa och sĂ„gat dem.
HÄkan WaxegÄrd var dock bekant med gitarristen Martin Roos, eftersom de bÄda praktiserade pÄ skivbolaget Sonet Grammofon i Stockholm vid den tiden. Det gjorde Àven basisten Martin Sköld.
Enligt WaxegÄrd var det Martin Roos som övertalade honom att lyssna en gÄng till pÄ demokassetten, vilket ledde till att bandet trots allt bokades till festivalen.
â Det var vĂ€l en blandning av att jag tyckte att det var hyggligt bra, men ocksĂ„ en kompisgrej.
Samtidigt fanns det inte plats för Kent pÄ nÄgon av festivalens scener, eftersom hela programmet redan var spikat. Och pÄ Rockparty var det ingen annan Àn WaxegÄrd som ville att bandet skulle spela i Hultsfred.
â DĂ„ kom jag pĂ„ idĂ©n att de kan spela i öltĂ€ltet, dĂ€r det inte fanns nĂ„gon scen. Eftersom jag var nedröstad sĂ„ var det mer eller mindre i hemlighet vi lyfte in grejer dĂ€r. Det blev som en improviserad spelning, och det hade vi haft förut pĂ„ omrĂ„det, sĂ„ det var egentligen inget konstigt. Men det blev lite prestige i det dĂ€r. Det blev som en hemlig spelning.
Hur mÄnga sÄg spelningen?
â Jag tror inte att det var mer Ă€n hundra personer. Men jag kan inte sĂ€ga sĂ€kert.
SjÀlv hann HÄkan WaxegÄrd inte lyssna pÄ mer Àn en eller tvÄ lÄtar. Det lilla han hörde tyckte han var bra.
â Men jag kunde inte tĂ€nka mig att det skulle bli sĂ„ stort som det blev.
EfterÄt blev konserten en riktig snackis.
â Det var en av grejerna pĂ„ den festivalen som blev mest uppmĂ€rksammad av allt.
"Det var dÄ all hajp startade. Sedan blev det bara större och större."
HÄkan WaxegÄrd
Festivalarrangör
31 Är senare finns mÄnga historier kring den legendariska öltÀltsspelningen. En av de mest spridda Àr att Liam Gallagher frÄn Oasis, som ocksÄ spelade pÄ festivalen det Äret, ska ha varit pÄ plats i öltÀltet. Det sÀgs att han sÄgade Kents framtrÀdande lÀngs med fotknölarna och lÀmnade konserten efter bara nÄgra minuter.
â Det kan vara en skröna, eller sĂ„ Ă€r det inte det, sĂ€ger HĂ„kan WaxegĂ„rd som sjĂ€lv inte sĂ„g Oasis-sĂ„ngaren i tĂ€ltet.
Fick Kent betalt för att spela i öltÀltet?
â Nej, de fick lite resepengar bara, inget gage.
Hur stor betydelse fick spelningen för bandets karriÀr?
â Den fick jĂ€ttestor betydelse. Det var dĂ„ all hajp startade. Sedan blev det bara större och större.
HÄkan WaxegÄrd tycker att det Àr roligt att ha bidragit till att bandets karriÀr tog fart. à ret dÀrpÄ, 1995, startade han dessutom Lollipopfestivalen utanför Stockholm dÀr Kent fick sitt stora genombrott.
1996 spelade Kent pÄ Hultsfredsfestivalens största scen, Hawaii. Inget annat band i festivalens historia har gÄtt frÄn att spela i ett öltÀlt till att upptrÀda pÄ största scenen inom loppet av bara tvÄ Är.
â Hela Kent var ett unikum. I min vĂ€rld Ă€r det bara Kent och Ebba Grön som har gjort den resan och gjort de avtrycken. BĂ„da Ă€r giganter inom svensk musik.
Har du fortfarande kontakt med bandet?
â Egentligen inte sĂ„ mycket, bara med Martin Roos, men han Ă€r inte med i bandet nu. Jag har haft lite kontakt genom Ă„ren med Martin Sköld ocksĂ„.
Brukar de prata om öltÀltsspelningen?
â Ja, den kommer upp ofta. Det rĂ€cker med att titta pĂ„ bilderna â de var ganska gulliga. Inte sĂ„ tuffa svartrockare som de blev sedan.
Vimmerby Tidning har sökt Martin Roos för en kommentar. Han lade gitarren pÄ hyllan 1995 och blev i stÀllet Kents manager i mÄnga Är. Nyligen auktionerade han ut sin privata Kentsamling med guld- och platinaskivor, affischer, klÀder och annat.
NÀr Eskilstuna-Kuriren frÄgade vilket föremÄl som var mest unikt i samlingen svarade Martin Roos:
â Den som jag kanske hade svĂ„rast att skilja mig frĂ„n Ă€r en affisch som vi tog fram 1994. Den tapetserade vi hela Hultsfred med och den finns bara i nĂ„gra fĂ„ exemplar. Vi printade nĂ„gon H&M-kampanj som vi bara la loggan pĂ„. Den Ă€r ganska ekivok.
Jonas Holst jobbade pÄ Sonet Grammofon nÀr Martin Roos och Martin Sköld praktiserade dÀr pÄ 90-talet. Han följde med bandet till Hultsfred 1994 och var Àven involverad i framtagandet av den speciella konsertaffischen.
â Vi tryckte upp den och gick runt och tejpade upp den överallt. Det var kul, sĂ€ger Jonas Holst som tror att affischen lockade folk till konserten.
â Folk undrade vĂ€l vad det var om inte annat.
Affischen, som formgavs av Lars Liljendahl, innehÄller ett fotografi av en betongvÀgg med olika affischer. Förutom en underklÀdesannons frÄn H&M syns en annonskampanj för Svenska Dagbladet.
â Det var vĂ€ldigt provocerande bilder i Svenska Dagbladets kampanj.
Efter spelningen övernattade hela bandet i HÄkan WaxegÄrds förÀldrars hus.
â De kom pĂ„ kvĂ€llen efter spelningen och frĂ„gade "Var ska vi bo nĂ„gonstans?", sĂ€ger HĂ„kan WaxegĂ„rd.
Han hade inte lovat att fixa boende till bandmedlemmarna, men lyckades till slut ordna fem sovplatser pĂ„ golvet hemma hos förĂ€ldrarna Berit och Björn pĂ„ IdrottsvĂ€gen â ett stenkast frĂ„n festivalomrĂ„det.
â Morsan och farsan jobbade pĂ„ festivalen. NĂ€r de kommer hem har alla i Kent tagit deras sĂ€ngar och har med sig lite brudar ocksĂ„. Morsan och farsan kom hem sent pĂ„ natten, sĂ„ det gick inte att vĂ€cka dem, sĂ€ger WaxegĂ„rd och berĂ€ttar att hans förĂ€ldrar fick sova pĂ„ golvet i stĂ€llet.
Tilltaget gjorde förÀldrarna irriterade, men pÄ morgonen upplevde de musikerna som trevliga och Ängerfulla.
â De blev förlĂ„tna. Med Ă„ren har det blivit en rolig historia som mina förĂ€ldrar kan berĂ€tta för alla sina kompisar.