KLT svarar: "Överensstämmer inte med vår värdegrund"

"Jag vill börja med att beklaga att du fått ett bemötande som inte alls överensstämmer med Kalmar länstrafiks värdegrund", skriver Martin Åkerberg, KLT i ett svar på kritiken från synskadade Micce Rylander, som fick höra "jättemånga pensionärer använder såna där gåstavar" från en busschaufför.

"I detta fall är det beklagligt att kunskapen om vad en vit käpp betyder inte är mer känd. I körkortsutbildningen ingår information om bland annat vad en vit käpp innebär", skriver Martin Åkerberg, KLT, som beklagar bemötandet Micce Rylander fick i samband med en bussresa.

"I detta fall är det beklagligt att kunskapen om vad en vit käpp betyder inte är mer känd. I körkortsutbildningen ingår information om bland annat vad en vit käpp innebär", skriver Martin Åkerberg, KLT, som beklagar bemötandet Micce Rylander fick i samband med en bussresa.

Foto: Ilkka Ranta

Insändare2022-12-15 14:20
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "KLT bör veta vad vit käpp innebär".

Vi jobbar verkligen hårt med bemötande, bland annat genom certifieringsutbildningar som alla chaufförer genomgår innan de börjar köra vår trafik. Vi har också under hösten återinfört bemötandeutbildning som alla förare ska genomgå för att säkerställa att du som resenär får ett så bra bemötande som möjligt när du kommer i kontakt med oss. Utbildningarna har dessvärre varit pausade de senaste åren på grund av pandemin. Förarna är anställda av trafikföretag som kör trafiken på uppdrag av Kalmar länstrafik. 

I detta fall är det beklagligt att kunskapen om vad en vit käpp betyder inte är mer känd. I körkortsutbildningen ingår information om bland annat vad en vit käpp innebär. Det finns inga riktlinjer eller krav på att synskadade måste ha ledsagare vid resa i kollektivtrafiken. Det är en bedömning som du som privatperson gör själv. 

Kalmar länstrafik jobbar ständigt med att tillgänglighetsanpassa kollektivtrafiken i Kalmar län. Det sker bland annat genom ombordsskärmar och hållplatsutrop ombord på bussarna. Det pågår också ett projekt där vi installerar nya informationstavlor med talfunktion på utvalda hållplatser och bytespunkter i länet. 

Med ovanstående sagt; det förbättrar tyvärr inte din upplevelse av Kalmar länstrafik just nu. Jag vill be om ursäkt för ett bemötande som inte alls var bra och samtidigt försäkra dig om att vi gör vad vi kan för att bättra oss. I det sammanhanget tar vi tacksamt emot ytterligare feedback och förbättringsförslag.