Nej, det handlar inte om något "landsbygdsförakt"

Svar på Anna Tibbelins insändare "Nu kryper landsbygdsföraktet fram".

"Oroliga lärare" svarar på "Nu kryper landsbygdsföraktet fram". "Det vi vill är att skolorna ska kunna hålla en nivå som är duglig. Att våra elever når kunskapskraven efter sin egen förmåga och förbereds för vidare studier inför framtiden."

"Oroliga lärare" svarar på "Nu kryper landsbygdsföraktet fram". "Det vi vill är att skolorna ska kunna hålla en nivå som är duglig. Att våra elever når kunskapskraven efter sin egen förmåga och förbereds för vidare studier inför framtiden."

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Insändare2024-02-27 18:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att hävda att vi har ett landsbygdsförakt är riktigt provocerande. Vi har inte något ”landsbygdsförakt” eller vill inte på något sätt klämma åt den ena eller den andra. Det vi vill är att skolorna ska kunna hålla en nivå som är duglig. Att våra elever når kunskapskraven efter sin egen förmåga och förbereds för vidare studier inför framtiden. 

I stort sett behöver alla ungdomar en eftergymnasial utbildning på universitet eller liknande för att få ett bra jobb i samhället och kunna bidra med sina kunskaper. För att klara det behöver de ha med sig en bra grund från grundskolan och för detta krävs behöriga lärare som kan utföra jobbet. Vi behöver också extra resurser, specialpedagoger, speciallärare, bibliotekarier, cafeteriapersonal, kuratorer, rastteam och alla andra. All den personal som sluter upp kring barnen och ungdomarna. 

Barnen från just landsbygden kommer ju in till de större skolorna förr eller senare. Det kan vara ganska tufft att komma in till “stan” på många sätt. Har man gått i en lugnare skolmiljö kan det bli en chock. Att då inte ha all den extrapersonal som ser ditt barn och ger det där extra stödet till ditt barn kan vara förödande. Ditt barn kanske behöver extra stöd i engelska eller matte eller är i stort behov av en lugn studiemiljö. Glöm det! Med alla dessa indragningar både på små och stora skolor kommer detta inte vara möjligt. 

Det är det som vi "Oroliga lärare" är oroliga för. Vi är oroliga för hur alla lärare ska lösa det. Vi är oroliga för om våra rektorer ska mäkta med. Om vuxentätheten minskar blir det oroligare, stökigare och kraften läggs på att hålla ordning istället för att undervisa. Du lägger alltså din undervisningstid på att uppfostra, ringa föräldrar, stoppa bråk, trösta och plåstra om och inte på att undervisa. 

Att i den här skolkrisen välja att hävda att vi "Oroliga lärare" är emot landsbygden är ju ett skämt. Några av oss bor på landet och har åkt skolbuss och så även våra barn. Vi bor kanske inte bredvid en skola utan har fått sköta logistiken bäst vi kan. Vi älskar landet, men älskar också vårt jobb och vill ha en bra kvalitet på det jobb vi utför. 

Men vi vet vilken skola vi kommer få. Att vi inte la oss i debatten tidigare har nog sina skäl. Men det viktigaste kanske är att vi trodde att någon faktiskt förstod. Att någon hade så mycket på fötterna att de kunde hävda vår sak. Att någon fattade…