Alternativ lösning för kritiserad gata förkastades

Aspedalsgatans nya utformning har väckt starka reaktioner. Om vägsträckan i stället hade gjorts om till en cykelgata skulle den inte ha behövt enkelriktas. "Vi förkastade det ganska snabbt", säger projektledaren Simon Råsbacken.

Gång- och cykelvägen på Aspedalsgatan är totalt fyra meter bred, varav gångvägen är 1,8 meter och cykelvägen 2,2 meter. Bilvägen är 3,5 meter bred.

Gång- och cykelvägen på Aspedalsgatan är totalt fyra meter bred, varav gångvägen är 1,8 meter och cykelvägen 2,2 meter. Bilvägen är 3,5 meter bred.

Foto: Jimmy Larsson

Hultsfred2023-05-05 18:00

En fyra meter bred gång- och cykelväg har byggts på Aspedalsgatan, som därför har fått enkelriktas mellan Norra Oskarsgatan och Lindvägen.

Att ombyggnaden av gatan väckt reaktioner förvånar inte Anna Niska, föreståndare för Cykelcentrum vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

– Det brukar vara så att bilisterna är vana vid att ha raka spåret. Det blir alltid protester när man gör om det, säger Anna Niska.

Känner du till några liknande gator?

– Nej, det gör jag inte, säger Anna Niska som inte heller har någon statistik på hur vanlig den typen av gata är.

undefined
Genom parkområdet finns gångvägar på båda sidorna om Aspedalsgatan.

Clas Rydergren, professor i trafikinformatik på Linköpings universitet, ser det som rimligt att enkelrikta om man vill göra en trygg cykelbana på det befintliga utrymmet.

Vet du om det finns några liknande gator i till exempel Norrköping eller Linköping?

"Mina kollegor säger att där det är enkelriktat i Norrköping så är det ofta på grund av att utrymmet (bredden) är begränsad, och man velat ha kvar parkering utmed vägen", skriver Clas Rydergren som uppger att motivet inte har varit kopplat till cykling.

När Vimmerby Tidning skickar en bild på gång- och cykelvägen på Aspedalsgatan är Anna Niskas spontana kommentar:

– Här skulle man kanske ha kunnat haft en cykelgata i stället.

undefined
Gång- och cykelvägen på Aspedalsgatan är totalt fyra meter bred, varav gångvägen är 1,8 meter och cykelvägen 2,2 meter. Bilvägen är 3,5 meter bred.

Även Clas Rydergren nämner cykelgata som en alternativ lösning.

"Vill man erbjuda prioritering för cykel, och trots detta ha kvar biltrafik i båda riktningar finns också alternativet cykelgata", skriver Rydergren och tillägger:

"Men det fungerar nog mindre bra om det är i anslutning till t.ex. skola; och då blir maxfarten 30 km/h."

Cykelgator finns i en rad europeiska länder, men i Sverige är det en ganska ny företeelse. Syftet är att förbättra möjligheterna för cykeltrafik utan att nödvändigtvis utesluta motorfordonstrafik.

– Det svåra är att få biltrafiken att hålla nere hastigheten. Tanken är att man som cyklist ska ta utrymme och cykla mitt i gatan, säger Anna Niska.

undefined
Gestaltningen av Aspedalsgatan har tagits fram av konsultföretaget Tyréns.

Projekteringen av vägbygget på Aspedalsgatan har gjorts av konsultföretaget Tyréns, som hänvisar alla frågor till Simon Råsbacken, projektledare på kommunalteknikförbundet ÖSK.

– Den här gatan var väldigt smal redan från början. Där fanns en trottoar innan och en vägbredd där bilar kunde mötas, men för lastbil var det redan då för trångt, säger Simon Råsbacken.

Han uppger att en fullgod gång- och cykelväg kräver ett utrymme på minst tre meter, vilket innebar att dubbelriktad biltrafik inte fick plats på Aspedalsgatan.

– Då valde vi att premiera cykel helt och hållet, och enkelrikta gatan.

Tittade ni på möjligheten att göra om Aspedalsgatan till en cykelgata?

– Vi tittade lite på om det var möjligt. Men det här är en matargata, den här gatan matar upp till Ekeberg, till ett bostadsområde.

undefined
En del av Aspedalsgatan har enkelriktats i samband med bygget av gång- och cykelvägen.

Enligt Råsbacken är gatan ganska vältrafikerad. Därför ser han det inte som optimalt med blandtrafik.

– Där man kan göra gång och cykel separerade från bilar är det alltid att föredra.

Hur mycket utredde ni cykelgata som alternativ?

– Vi förkastade det ganska snabbt i och med att det är en matargata, och att gatan redan från början var för smal för att ha dubbelriktad trafik.

Om det är en matargata, hur lyckat är det att ta bort ett körfält?

– Den matar upp till området, sedan får man ta sig ut från området på de andra gatorna. Just nu har vi ett stort vägarbete ute på Norra Oskarsgatan, vilket gör att man får ta en lite större omväg, men det kommer vi inte att ha jämt. Norra Oskarsgatan blir färdig i år, så omvägen blir inte så stor om man nu väljer att ta bilen.

undefined
Aspedalsgatan i Hultsfred.

Har ni inspirerats av någon annan orts trafiklösningar?

– Vi tittar överallt. Vi kollar på alla cykelstäder, säger Råsbacken och nämner Växjö och Oskarshamn som exempel.

– Vissa gator kan man stänga av helt, vissa gator kan man dela upp så att cykel har halva gatan och vissa gator passar bra som en cykelgata. I det här projektet har vi alltid haft som mål att cykel och gång ska ha mest plats.

Finns det någon liknande gata i de städerna du nämnde?

– Ja, kollar man runt i alla städer finns det olika saker överallt.

Men finns just den här typen av gata med en gång- och cykelväg som är bredare än bilvägen?

– Det vet jag inte, säger Råsbacken som menar att det inte spelar någon roll om någon annan ort har en liknande gata.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!