Bygglov till jättesatsning: "Vårt första i Sverige"

Galileo har nu fått klartecken till att bygga ett batterilager i Hultsfred. "Det är vårt första batteriprojekt som har fått bygglov i Sverige", säger Mounhime Ben Ayata, Sverigechef på Galileo.

Bilden visar hur ett batterilager kan se ut. Anläggningen i Hultsfred kommer att bestå av 15 grupper med totalt 61 batterifack samt transformatorer, konverteringsenheter och en kontrollbyggnad.

Bilden visar hur ett batterilager kan se ut. Anläggningen i Hultsfred kommer att bestå av 15 grupper med totalt 61 batterifack samt transformatorer, konverteringsenheter och en kontrollbyggnad.

Foto: Galileo

Hultsfred2023-09-01 05:00

Vimmerby Tidning kunde nyligen berätta om jättesatsningen på Nyhagens industriområde där GGE Nordics Sweden, eller Galileo som bolaget kallas, planerar att bygga ett batterilager med en kapacitet på 25 megawatt.

Allt fler energiaktörer satsar just nu på batterilagring. Enligt Tidningen Energi kan batterilager bland annat användas för att avlasta flaskhalsar i det lokala elnätet, utnyttja prisskillnader för elhandel eller kapa effekttoppar. Men det största värdet finns i att sälja stödtjänster till Svenska Kraftnät.

undefined
Batterilagret ska byggas på ett 5 500 kvadratmeter stort område på Nyhagens industriområde i Hultsfred.

GGE Nordics Sweden ingår i den europeiska koncernen Galileo Green Energy med huvudkontor i Zürich i Schweiz.

– Galileos plattform skapades för tre år sedan för att utveckla och investera i förnybar energi i Europa. Vi finns i Sverige men också i länder som Frankrike, Spanien, Tyskland, Storbritannien och Finland, säger Sverigechefen Mounhime Ben Ayata till Vimmerby Tidning.

Koncernen jobbar framför allt med att utveckla vindkraftsparker men satsar även på att bygga batterilager. Enligt Mounhime Ben Ayata är anläggningen i Hultsfred det första batterilagret som Galileo har fått bygglov för i Sverige.

undefined
Området där batterilagret ska byggas gränsar till Transportgatan och Industrigatan. Miljö- och byggnadsnämnden ser inga hinder för att bevilja bygglov.

Miljö- och byggnadsnämnden beviljade bygglov för batterilagret den 24 augusti. Förutom 61 batterifack som fördelas på 15 grupper kommer anläggningen att bestå av åtta transformatorer, åtta konverteringsenheter och en kontrollbyggnad.

På frågan varför Galileo väljer att bygga ett batterilager i Hultsfred svarar Mounhime Ben Ayata att de har undersökt olika platser över hela Sverige för sina anläggningar.

– Det finns olika begränsningar och villkor. Det viktigaste är kapaciteten på nätet och att platsen ligger nära nätanslutningspunkten.

Hur stor investering bolaget räknar med att göra i Hultsfred kan han inte svara på i nuläget, men det handlar om ett mångmiljonprojekt.

undefined
Bilden visar hur ett batterilager kan se ut. Anläggningen i Hultsfred kommer att bestå av 15 grupper med totalt 61 batterifack samt transformatorer, konverteringsenheter och en kontrollbyggnad.

Tanken är att bygget av batterilagret ska påbörjas nästa år, om allt går enligt planerna.

Ser ni några risker med att bygga ett batterilager nära en bränslestation?

– Vi har gjort en riskanalys som visar att vi är på säkert avstånd från bränslestationen, så det är inte ett problem.

Har ni några planer på vindkraft i Hultsfred?

– Nej, men vi har undersökt platser över hela Sverige, säger Mounhime Ben Ayata som konstaterar att vindkraftsparker är mer komplexa och tidskrävande projekt än batterilager.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!