TillĂ„ta cykling mot enkelriktat – brott mot lagen

Olagligt i Stockholm, men tillÄtet i Hultsfred? Transportstyrelsen har slagit fast att det inte Àr tillÄtet att enkelrikta vÀgen för vissa trafikanter. Men inte för alla.

Oskarsgatan blir utfart frÄn torget för biltrafik i framtiden. Men att cykla in ska vara möjligt. "Vi fÄr titta pÄ det en gÄng till" sÀger trafiknÀmndens ordförande Johan Svensson, sedan Transportstyrelsen slagit fast att man inte kan enkelrikta en gata för vissa trafikanter utan det ska gÀlla för alla.

Oskarsgatan blir utfart frÄn torget för biltrafik i framtiden. Men att cykla in ska vara möjligt. "Vi fÄr titta pÄ det en gÄng till" sÀger trafiknÀmndens ordförande Johan Svensson, sedan Transportstyrelsen slagit fast att man inte kan enkelrikta en gata för vissa trafikanter utan det ska gÀlla för alla.

Foto: Olof Carlson

Hultsfred2023-05-31 17:00

Som Vimmerby Tidning har berĂ€ttat kommer det att bli ett antal gator enkelriktade i centrum i samband med ombyggnaden pĂ„ Tors Plan, dĂ€r man planerar lĂ„ta cyklister att Ă„ka mot fĂ€rdriktningen. 

 Men, riktigt sĂ„ enkelt Ă€r det inte. Det har Transportstyrelsen slagit fast i en dom. Det skulle kunna skapa farliga situationer.

För nĂ„gra Ă„r sedan enkelriktades ett antal gator i Stockholm. För att förenkla för cyklisterna tillĂ€t man dem att köra emot fĂ€rdriktningen. Ärendet överklagades, och Transportstyrelsen slog fast att det inte fĂ„r förekomma nĂ„gra undantag frĂ„n enkelriktning för nĂ„gra trafikanter.

–Transportstyrelsen fungerar lite som Högsta Domstolen i trafikfrĂ„gor, sĂ€ger Lars Hammar, utredare pĂ„ Transportstyrelsen, som jobbar med just de hĂ€r frĂ„gorna.Transportstyrelsens beslut hĂ€r gĂ€ller i hela landet.

Anledningen till att Transportstyrelsen sÀtter stopp för cykling mot fÀrdriktningen pÄ enkelriktade gator, Àr att det skapar konflikter mellan olika trafikslag. För en enkelriktad gata gÀller speciella regler.

– Vid vĂ€nstersvĂ€ng pĂ„ en enkelriktad gata ska man hĂ„lla sĂ„ lĂ„ngt Ă„t vĂ€nsterkanten man kan, sĂ€ger Lars Hammar. PĂ„ vanliga gator hĂ„ller man sĂ„ lĂ„ngt Ă„t vĂ€nster man kan inom sitt egen del av körbanan.

Men om det dÄ kommer en cyklist pÄ "fel sida" kan det lÀtt uppstÄ farliga situationer, nÀr mötande bilar kommer.

 En korrekt skyltad enkelriktning har i ena Ă€nden mĂ€rke E16, alltsĂ„ den liggande pilen som visar körriktning. Det ska finnas en vid varje korsning.

 Den pilen som avgör om gatan Ă€r enkelriktad eller inte. Och nĂ„gra undantag Ă€r inte möjliga. All trafik pĂ„ den enkelriktade gatan ska gĂ„ i pilens riktning.

I andra Ă€nden ska det finnas mĂ€rke C1, mĂ€rket som egentligen betyder förbud mot infart med motordrivet fordon. 

Ett vanligt sĂ€tt för kommunerna att komma runt problemet och Ă€ndĂ„ kunna styra trafikflödena som man vill Ă€r att förbjuda trafik med motordrivet fordon. PĂ„ vissa gator.  Men i lagens mening Ă€r det inte enkelriktning.

Johan Svensson (M) ordförande i trafiknÀmnden i Hultsfreds kommun, kan berÀtta att man gÄtt igenom situationen noga i samband med planeringen och diskuterat möjliga lösningar.

– Men vi fĂ„r titta pĂ„ det en gĂ„ng till, sĂ€ger han, sĂ„ vi Ă€r sĂ€kra pĂ„ att det blir rĂ€tt. Vi har följt exemplet frĂ„n nĂ„gon av de större stĂ€derna som gjort samma sak. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!