Tillåta cykling mot enkelriktat – brott mot lagen

Olagligt i Stockholm, men tillåtet i Hultsfred? Transportstyrelsen har slagit fast att det inte är tillåtet att enkelrikta vägen för vissa trafikanter. Men inte för alla.

Oskarsgatan blir utfart från torget för biltrafik i framtiden. Men att cykla in ska vara möjligt. "Vi får titta på det en gång till" säger trafiknämndens ordförande Johan Svensson, sedan Transportstyrelsen slagit fast att man inte kan enkelrikta en gata för vissa trafikanter utan det ska gälla för alla.

Oskarsgatan blir utfart från torget för biltrafik i framtiden. Men att cykla in ska vara möjligt. "Vi får titta på det en gång till" säger trafiknämndens ordförande Johan Svensson, sedan Transportstyrelsen slagit fast att man inte kan enkelrikta en gata för vissa trafikanter utan det ska gälla för alla.

Foto: Olof Carlson

Hultsfred2023-05-31 17:00

Som Vimmerby Tidning har berättat kommer det att bli ett antal gator enkelriktade i centrum i samband med ombyggnaden på Tors Plan, där man planerar låta cyklister att åka mot färdriktningen. 

 Men, riktigt så enkelt är det inte. Det har Transportstyrelsen slagit fast i en dom. Det skulle kunna skapa farliga situationer.

För några år sedan enkelriktades ett antal gator i Stockholm. För att förenkla för cyklisterna tillät man dem att köra emot färdriktningen. Ärendet överklagades, och Transportstyrelsen slog fast att det inte får förekomma några undantag från enkelriktning för några trafikanter.

–Transportstyrelsen fungerar lite som Högsta Domstolen i trafikfrågor, säger Lars Hammar, utredare på Transportstyrelsen, som jobbar med just de här frågorna.Transportstyrelsens beslut här gäller i hela landet.

Anledningen till att Transportstyrelsen sätter stopp för cykling mot färdriktningen på enkelriktade gator, är att det skapar konflikter mellan olika trafikslag. För en enkelriktad gata gäller speciella regler.

– Vid vänstersväng på en enkelriktad gata ska man hålla så långt åt vänsterkanten man kan, säger Lars Hammar. På vanliga gator håller man så långt åt vänster man kan inom sitt egen del av körbanan.

Men om det då kommer en cyklist på "fel sida" kan det lätt uppstå farliga situationer, när mötande bilar kommer.

 En korrekt skyltad enkelriktning har i ena änden märke E16, alltså den liggande pilen som visar körriktning. Det ska finnas en vid varje korsning.

 Den pilen som avgör om gatan är enkelriktad eller inte. Och några undantag är inte möjliga. All trafik på den enkelriktade gatan ska gå i pilens riktning.

I andra änden ska det finnas märke C1, märket som egentligen betyder förbud mot infart med motordrivet fordon. 

Ett vanligt sätt för kommunerna att komma runt problemet och ändå kunna styra trafikflödena som man vill är att förbjuda trafik med motordrivet fordon. På vissa gator.  Men i lagens mening är det inte enkelriktning.

Johan Svensson (M) ordförande i trafiknämnden i Hultsfreds kommun, kan berätta att man gått igenom situationen noga i samband med planeringen och diskuterat möjliga lösningar.

– Men vi får titta på det en gång till, säger han, så vi är säkra på att det blir rätt. Vi har följt exemplet från någon av de större städerna som gjort samma sak. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!