Därför byggdes ingen rondell i korsningen

Varför byggdes ingen rondell i den nya fyrvägskorsningen vid Norra Oskarsgatan i Hultsfred? Det undrar en näringsidkare som anser att korsningen är trafikfarlig. Vimmerby Tidning har tagit reda på orsaken.

Vid den aktuella korsningen möts trafik från Norra Oskarsgatan, Handelsvägen och Granvägen. "En rondell hade varit perfekt", säger en näringsidkare i området.

Vid den aktuella korsningen möts trafik från Norra Oskarsgatan, Handelsvägen och Granvägen. "En rondell hade varit perfekt", säger en näringsidkare i området.

Foto: Jimmy Larsson

Hultsfred2023-11-13 12:00

– De säger att de byggde bort en trafikfarlig korsning. Men de skapade en fyrvägskorsning som är mer farlig än en T-korsning. Jag förstår inte resonemanget, säger näringsidkaren som vill vara anonym.

Han driver en av verksamheterna i fastigheten Blåklinten som ligger vid Norra Oskarsgatan. Därifrån har han utsikt över den nya korsningen mellan Norra Oskarsgatan, Handelsvägen och Granvägen.

– Jag förstår inte varför de inte gjorde en rondell när det finns utrymme. Så trafikfarlig som den är nu, det är fruktansvärt. En rondell hade varit perfekt.

undefined
Vid den aktuella korsningen möts trafik från Norra Oskarsgatan, Handelsvägen och Granvägen. "En rondell hade varit perfekt", säger en näringsidkare i området.

Han ser avstängningen av T-korsningen mellan Norra Oskarsgatan och Nytorpsvägen som ett stort misstag.

– En T-korsning mot en fyrvägskorsning, vilket är egentligen farligast ur trafiksynpunkt?

Från sitt fönster i Blåklinten har han sett flera incidenter.

– Det är väldigt många som inte lägger ut sin blinkers.

Med en rondell och en cirkulationsplats menar han att det skulle bli ett bättre flöde på trafiken.

– Rondell diskuterades som ett huvudalternativ från början, men det krävde intrång på privat mark, säger Jens Karlsson, projektchef på kommunalteknikförbundet ÖSK.

– Vi ville inte ta den långa vägen och försöka lösa en rondell. Det hade tagit för lång tid.

undefined
"Det vi behöver titta lite på är de som kommer uppifrån Ekeberg i hög hastighet", säger ÖSK:s projektchef Jens Karlsson.

Tanken var att ersätta en trafikfarlig korsning med en säkrare korsning. Har det blivit en säker korsning?

– Arbetet är inte klart än. Vi hade slutbesiktning i fredags. Det kommer att göras kompletterande åtgärder överallt, säger Jens Karlsson som uppger att det bland annat ska göras filkörning med linjemålning.

Tycker du att det är en säker korsning i nuläget?

– När det är pågående arbeten är det aldrig 100 procent säkert, men allt är inte färdigt. 

En näringsidkare i Blåklinten menar att korsningen är trafikfarlig och att det har varit flera incidenter, hur ser på det?

– Det var en ganska allvarlig olycka tidigt i våras. Jag tror att det har varit två olyckor totalt under entreprenadtiden. Det vi behöver titta lite på är de som kommer uppifrån Ekeberg i hög hastighet, säger Jens Karlsson och fortsätter:

– Egentligen är det ingen skillnad mot innan, man kommer fortfarande ut på en huvudled. Men vi kanske behöver se över om det behöver göras någon insats på Granvägen.

undefined
Korsningen används inte bara av personbilar utan även av mycket tung trafik. Det är allt från timmerbilar till lastbilar.

Skulle det ha blivit mer trafiksäkert med en cirkulationsplats?

– Ja, vi hade fått ner hastigheten på ett bättre sätt i alla fall.

Hade det inte gått att bygga en liten rondell?

– Nej, då hade vi inte klarat lastbilstrafik bland annat.

Hade det inte gått att förbjuda lastbilstrafik?

– Nej, det finns fortfarande behov av att lastbilar ska kunna ta sig in den sträckan. Vi har en del industrier som har dispenstransporter i dag.

Längre upp på Norra Oskarsgatan har korsningen till Nytorpsvägen tagits bort, vilket har väckt starka reaktioner. Enligt kommunens detaljplan togs korsningen bort eftersom den var trafikfarlig, men enligt Jens Karlsson fanns flera orsaker.

– Önskemålet om parkering kom, och då såg vi att det gick i linje med handelsområdets behov med ny infart.

undefined
Vid den avstängda korsningen syns hjulspår efter fordon som tagit närmaste vägen mellan Norra Oskarsgatan och Nytorpsvägen.

Det var fastighetsägaren Trophi som ville bygga nya parkeringsplatser vid gamla Willys. Samtidigt behövdes en ny infart till handelsområdet Knekten, och enligt Karlsson ville man inte ha för många korsningar längs Norra Oskarsgatan.

– Vi hade kunnat säga nej och haft kvar korsningen och inte sålt marken. Men i stället för att ha två korsningar har vi en korsning till det området.

Var det önskemålet om att bygga parkeringsplatser som kom först?

– Jag kan inte säga vad som kom först, säger Jens Karlsson som hänvisar till att man har haft ett helhetsperspektiv.

– Vi vill styra den tunga trafiken på de nya industrigatorna. Då såg vi det lämpligare att all fordonstrafik ska gå via den nya infarten till det nya handelsområdet.

Jens Karlsson kände inte till att bilister svänger av mot Nytorpsvägen trots att korsningen är avstängd.

– Om folk inte respekterar infrastrukturen kanske vi behöver vidta åtgärder. Jag hade nog svårt att tänka mig att någon skulle köra över en gång- och cykelväg, men uppenbarligen gör de det.

Är det tillräckligt tydligt att korsningen är borttagen?

– Jag vet inte vad man ska göra mer än att ha kantsten. På insidan är det Trophis mark, så vi kan inte gå in och göra någonting där. Gång- och cykelvägen fortsätter rakt förbi korsningen, och det är ganska hög kantsten där.

"Det hade tagit för lång tid", säger Jens Karlsson om att bygga en rondell i fyrvägskorsningen.
"Det hade tagit för lång tid", säger Jens Karlsson om att bygga en rondell i fyrvägskorsningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!