Efter asfalteringen kan väntetiderna kortas

Asfalteringen av riksväg 23/34 mellan Målilla och Hultsfred är i princip klar. Men trafikanterna får räkna med väntetider även i fortsättningen. "Det kommer att bli bättre, men vi kommer att synas och märkas", säger Johan Sundman, projektledare på Trafikverket.

Bilköer har varit en vanlig syn vid riksväg 23/34 i samband med den senaste månadens asfalteringsarbeten.

Bilköer har varit en vanlig syn vid riksväg 23/34 i samband med den senaste månadens asfalteringsarbeten.

Foto: Jimmy Larsson

Hultsfred2022-10-04 06:00

I början av september gick vägarbetet in i en intensiv fas med asfaltering av den ombyggda riksvägen. För trafikanterna har det inneburit långa köer och väntetider.

Enligt Johan Sundman är asfalteringen av själva vägen klar inom kort. En del anslutningar samt den nya gång- och cykelvägen mellan Hultsfred och Lillråsa återstår dock att asfaltera.

Innebär det att det värsta är över för trafikanterna?

– Nä, säger Johan Sundman som dock hoppas att trafiksituationen ska bli lite bättre.

– Nu ska vi sätta upp mittbalk. Det påbörjas nästa vecka. Delar av det arbetet kommer också att utföras med lots eller längre trafikljus.

Kommer det arbetet att påverka trafiken lika mycket som asfalteringsarbetet har gjort?

– Jag tror inte det, vi kommer inte att ha lika långa avstängningar. Det kommer att bli bättre, men vi kommer att synas och märkas. Vi har mycket arbete kvar att göra längs med vägen också. Vi har mycket räcken kvar att sätta, vi har skyltar kvar att sätta, det ska målas linjer och det ska fräsas räfflor. Vi hoppas bli klara detta året och fram till dess kommer vi att ha trafikstörningar.

undefined
Bilköer har varit en vanlig syn vid riksväg 23/34 i samband med den senaste månadens asfalteringsarbeten.

Tidsplanen, som säger att vägarbetet ska avslutas i december, ser ut att hålla.

– Vi ska vara klara innan jul, det är vår målsättning.

Vägprojektet påbörjades i juni 2021, och det har inte saknats utmaningar under arbetets gång. Inte minst med tanke på att tiotusentals kubikmeter berg behövt sprängas bort, samtidigt som vägsträckan varit öppen för trafik.

– Det är en jätteutmaning, men jag tycker att det har flutit på helt okej ändå, säger Johan Sundman.

– Jag tycker att vår entreprenör har skött det jättebra och att trafikanterna haft jättefint tålamod också. Det har gått enligt plan, trots att det har varit stora utmaningar, framför allt kopplat till berget.

Svevia är entreprenör i projektet, som går ut på att bygga om den cirka tio kilometer långa sträckan Målilla-Hultsfred till mötesfri landsväg med mitträcke och omkörningsfält. Viltstängsel har också satts upp, och det har byggts en planskild gång- och cykelpassage.

Den nya gång- och cykelvägen mellan Hultsfred och Lillråsa blir ungefär två kilometer lång.

– Den kommer också att bli klar till december, säger Johan Sundman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!