Här är slutnotan för välkomstskyltarna

4,4 miljoner kronor blir slutnotan för välkomstskyltarna som har satts upp runt om i Hultsfreds kommun.

Varje ort har fått sina egna välkomstskyltar med motiv från trakten. Här är skylten i Järnforsen.

Varje ort har fått sina egna välkomstskyltar med motiv från trakten. Här är skylten i Järnforsen.

Foto: Jimmy Larsson

Hultsfred2023-04-10 06:00

Totalt 19 stycken skyltar har monterats vid infarterna till Hultsfred, Målilla, Virserum, Mörlunda, Silverdalen/Lönneberga, Järnforsen, Vena och Rosenfors.

Slutbesiktningen av skyltarna gjordes för några veckor sedan.

– Entreprenaden godkändes, men det är ett antal anmärkningar som ska åtgärdas av de olika parterna, säger Jens Karlsson, projektchef på kommunalteknikförbundet ÖSK.

undefined
De nya välkomstskyltarna, som har blivit omdiskuterade, sattes upp i slutet av förra året.

Bland annat var det anmärkningar på kablage, fundament, grävning, sly och belysning.

– Det är 19 skyltar, och det är sju som inte har någon anmärkning.

Jens Karlsson uppger att åtgärderna inte påverkar skyltprojektets slutkostnad. Men som Vimmerby Tidning tidigare rapporterat har projektet blivit betydligt dyrare än beräknat av andra skäl.

2,2 miljoner kronor fanns i budgeten till projektet, men just nu uppgår kostnaderna till 4 381 000 kronor. I slutnotan tillkommer ett par utbetalningar till markägare.

– Det hamnar nog ganska exakt på 4,4 miljoner. Jag tror att det är två markersättningar kvar och de är på 10 000 styck, säger Jens Karlsson.

undefined
Varje ort har fått sina egna välkomstskyltar med motiv från trakten. Här är skylten i Järnforsen.

Inför skyltsatsningen gjordes upphandling av markentreprenad och skyltar. Vimmerby Tidning har tagit del av de anbud som lämnades in.

Enligt Jens Karlsson skickades direktupphandlingen av markentreprenaden till tre företag – Peab, Svevia och NCC. Upphandlingen vanns av Peab, som lämnade ett anbud på 464 000 kronor. Svevia erbjöd sig att göra arbetet för 759 500 kronor, medan NCC inte lämnade något anbud.

Upphandlingen av skyltar skickades till Reli, Luxlight och Laserstans.

– Laserstans svarade och man hade en dialog med dem men de valde att dra sig ur och lämnade aldrig en formell offert.

Reli, som vann upphandlingen, lämnade ett anbud på 2 399 930 kronor. Luxlights anbud uppgick till 2 492 710 kronor.

undefined
Välkomstskylten i Hultsfred har en stiliserad bild av sångaren i rockbandet The Hives.

Men i slutändan blev både skyltarna och markentreprenaden dyrare än vad anbuden visade.

– Utfallen blev ju högre på båda delarna på grund av ÄTA av olika skäl, säger Jens Karlsson.

ÄTA står för ändring, tillägg och avgående. Det handlar om åtgärder som läggs till utanför den ursprungliga entreprenaden. 

Bland annat krävdes extra säkerhetsåtgärder vid monteringen av skyltarna. Materialvalet gjorde också projektet dyrare. Skyltarna är gjorda i cortenstål.

– I och med att man valde de här skyltarna i corten så ökade också kringkostnaderna för teknik, sa turism- och informationschef Malin Albertsson i vintras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!