– Vi startar alltid en utredning vid alla dödsolyckor för att se vad som ligger bakom, parallellt med polisen. Men så länge vår utredning inte är gjord kommenterar vi inte några olyckor, säger Thomas Johansson, presstalesperson vid Trafikverket.
Det var vid en mindre järnvägsövergång där en gång- och cykelväg passerar över Stångådalsbanan strax söder om resecentrum i Hultsfred som en cyklist omkom när han blev påkörd av ett tåg strax efter klockan 16 på söndagen.
Polisen har inlett en förundersökning.
– Det sker för att utreda och se vad som ligger bakom händelsen och behöver inte innebära att det rör sig om ett brott, säger polisens presstalesperson som också heter Tomas Johansson
Enligt TT, Tidningarnas Telegrambyrå, omkom tio personer i olyckor vid järnvägsövergångar förra året. Totalt finns det 6 500 järnvägskorsningar, mer än hälften av dem, runt 3 500, är så kallade obevakade övergångar som saknar bommar, ljus- eller ljudsignaler.
Bara utmed Stångådalsbanan finns det cirka 200 oskyddade övergångar. En av de där det rapporterats flest tillbud de senaste åren är korsningen vid Hamra by strax söder om Vimmerby. Några åtgärder har ännu inte skett där.
Om söndagens olycka i Hultsfred leder till några åtgärder är oklart.
– Vi kommer att granska hur det ser ut på platsen. Vi brukar också ta in flera andra parter i våra utredningar, säger Thomas Johansson på Trafikverket.
* Vi har även sökt KLT, Kalmar Länstrafik.