När konjunkturen går ner drabbas ofta små gårdsbutiker och lanthandlare extra mycket och trenden håller i sig. Coompanion Kalmar län är en ekonomisk förening vars syfte är att stödja sina medlemmar för ett hållbart kooperativt företagande, där ett av värdena är att bevara landsbygdens service. De menar att butiker gör en ort mer attraktiv och mindre sårbar. Nu har de ansökt om stöd från Region Kalmar län och kommuner som till exempel Hultsfred, Västervik och Emmaboda och fått bidrag för att kunna fortsätta och utöka sin rådgivning. Ann Sellbrink är projektledare på Coompanion Kalmar län.
Hur mycket pengar blev ni beviljade?
– Från Kalmar län fick vi en halv miljon och från Hultsfred kommun 22 000 kronor. Det kan tyckas lite, men det är för att varje kommun även ska gå in med arbetstid, säger Ann Sellbrink.
Gör kommunerna för lite för att bevara landsbygdens service?
– Vi sitter på en spetskompetens. Det kan ibland vara svårt för kommunerna att specialisera sig på just de frågor som vi driver. Vi hjälper till exempel enskilda företag att lyckas i sina bidragsansökningar både till kommunen, men även ansökningar för EU-bidrag. Det kan handla om 250 000 kronor, som butiken Nära dej i Silverdalen fick. Det är många gånger en snårig byråkrati med ett språk som inte alltid är lätt att hänga med i, säger Ann Sellbrink.
Meiging Li driver butiken Nära dej i Silverdalen och är en av de som fått hjälp av Coompanion Kalmar län att söka pengar.
– Det betyder allt för vår lanthandels överlevnad, säger Meiging Li.
Hon berättar att hon omöjligen hade klarat av att fylla i alla blanketter. Nu fick hon hjälp med kontakterna både med kommun och med regionen.
– Vi har nu kunnat uppdatera alla våra gamla maskiner, installera ny luftkonditionering, vilket inneburit längre elkostnader för oss, säger Meiging Li.
Ann Sellbrink berättar att de tillsammans med kommunen åker ut och besöker de olika handlarna. Det finns en uppsjö av samverkande faktorer som till exempel bygglov för kundparkeringar som behöver tas i beaktning. Syftena är flera. Lanthandlare och gårdsbutiker ska kunna hitta nya former av service, förbättra lönsamheten och skapa ett större nätverk, förklarar hon.
– Det är ofta ensamt att bedriva verksamhet i glesbygden. I ett nätverk lär man känna varandra och den gemensamma kompetensen och drivkraften ökar när man samarbetar och utbyter idéer, sägerSellbrink.
Enligt Coompanion Kalmar Län har antalet dagligvarubutiker minskat med 84 butiker sedan 1996 i Kalmar län. Idag finns det 136 stycken kvar.
Hur ser du på framtiden för glesbygdshandeln?
– Vi tror tyvärr att antalet butiker kommer minska. Många har det jättetufft. Vi brukar säga att invånarna får inte mer än de förtjänar. Det vill säga handlar man aldrig i sin närbutik kan man heller inte förvänta sig att den ska överleva, säger Ann Sellbrink.
Deras tvååriga satsning ”Lokal serviceutveckling – för ökad service på landsbygden”, som Vimmerby tidning tidigare skrivit om, är ett pågående samarbete med Astrid Lindgrens hembygd och Kustlandet.
Jenni Leppelt är turistkonsulent på Hultsfreds kommun. Hon berättar varför samarbetet med Coompanion Kalmar län är betydelsefullt.
– Vi står inför ett generationsskifte på grund av en åldrande invånarstruktur och behöver alla samverkande krafter för att hålla glesbygden levande. Med Coompanion Kalmar Län ser vi en kompetens och ett nätverk som vi inte har, säger Jenni Leppelt.
Hon tycker att de bidrar med att sätta frågor kring hur landsbygden ska överleva i fokus och hjälper till med att identifiera de problem som uppstår.
– Vi vill gärna stärka och behålla det goda samarbetet som byggs upp mellan kommuner och handlare, säger Jenni Leppelt.