Trafikverket: Sliten varningsskylt borde ha bytts ut

Trafikverket skärper sina rutiner efter dödsolyckan vid en obevakad järnvägsövergång i Hultsfred.

Mannen blev påkörd av Krösatåget bara några minuter efter att tåget hade lämnat Hultsfreds station. På östra sidan av gångfållan hade en ny varningsskylt satts upp, men på västra sidan satt en gammal, sliten skylt.

Mannen blev påkörd av Krösatåget bara några minuter efter att tåget hade lämnat Hultsfreds station. På östra sidan av gångfållan hade en ny varningsskylt satts upp, men på västra sidan satt en gammal, sliten skylt.

Foto: Trafikverket

Hultsfred2023-02-02 18:00

Vimmerby Tidning har tidigare berättat om Trafikverkets utredning av plankorsningsolyckan den 24 juli 2022, då en 67-årig man som cyklade över järnvägsspåret omkom efter att ha blivit påkörd av ett tåg.

I utredningen pekas dålig sikt och en sliten varningsskylt ut som bidragande orsaker till dödsolyckan. Mindre än två månader före olyckan gjordes en besiktning av den aktuella plankorsningen vid Björkuddsvägen.

undefined
På östra sidan av gångfållan hade en ny varningsskylt satts upp, men på västra sidan satt en gammal, sliten skylt.

Efter besiktningen sattes en ny varningsskylt upp på östra sidan av gångfållan.

– Det saknades en skylt, och då satte man dit en ny, säger Jonas Lycksell, enhetschef för underhåll på Trafikverket.

Varningsskylten på västra sidan, som 67-åringen kom ifrån vid olyckstillfället, byttes däremot inte ut.

– Jag tycker absolut att man borde ha bytt den andra också. Den finns där, men den är svårläst, så den borde man ha bytt, säger Jonas Lycksell.

undefined
Varningsskylten var sliten och svårläst på den sida av plankorsningen som den 67-årige cyklisten kom ifrån.

Efter dödsolyckan i Hultsfred har Trafikverket gett nya direktiv till sin underhållsentreprenör.

– Vi har sagt till vår entreprenör att är det så här, så ska bägge skyltarna bytas. Byter man den ena kan man lika gärna byta den andra. Om den är lite sliten, så byter de bägge två.

Jonas Lycksell tillägger att det handlar om en bedömningsfråga, och att personen som gjorde besiktningen bedömde att skylten var tillräckligt tydlig.

– Men här tycker jag att man borde ha bytt den andra också.

Hur stor betydelse hade skylten för dödsolyckan?

– Det är svårt att säga. Men som de har skrivit i utredningen: "Vid detta fall var det osannolikt att en hel och ren varningsskylt hade förhindrat olyckan." 

undefined
Mannen blev påkörd av Krösatåget bara några minuter efter att tåget hade lämnat Hultsfreds station.

Enligt utredningen var den direkta olycksorsaken att 67-åringen troligtvis varken såg eller hörde tåget och dess varningssignaler. Tågföraren fick syn på mannen när han sakta närmade sig gångfållan.

"Jag tutar ett par gånger för att göra honom uppmärksam men han verkar inte reagera alls utan fortsätter mot spåret. Jag tutar igen och börjar ta ner farten, men mannen bara fortsätter mot spåret. Han fortsätter ut på sin cykel och är nu i gångfållan, jag nödbromsar och håller in tutan, men han hinner inte över och vi kolliderar i uppskattningsvis ca 85 km/h", skriver föraren i förarrapporten.

Varför mannen inte hörde varningssignalerna ger utredningen inget svar på.

– Nej, det har man inte kunnat fastställa. Om han har lyssnat på musik eller någonting vet man inte, säger Jonas Lycksell.

Den aktuella plankorsningen stängdes i slutet av 2022.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!