Med slägga, spett och koben arbetar rallarna på ett spårområde som badar i solsken.
– Smalspåret har legat 1,20 meter under normalspåret på järnvägen mellan Linköping och Kalmar, säger Jan Blixt, sammankallande i smalspårsföreningens lokalavdelning.
I samband med att en ny järnvägsövergång anläggs vid det nya bostadsområdet Herrstorpet har cirka 500 meter av smalspåret brutits upp för att spåret ska kunna höjas.
Efter att spårområdet höjts med 1,20 meter läggs den gamla rälsen tillbaka. Arbetsledaren Joacim Engborg från entreprenören Strukton Rail visar att årtalet 1894 är ingraverat i rälsen.
– Sista biten av smalspåret mellan Hultsfred och Virserum byggdes 1922. Då måste man ha använt gammal räls, säger Jan Blixt.
Rallarna använder sig av nya sliprar och spikar när de lägger tillbaka smalspåret, men rälsen är alltså densamma som före höjningen. Och den är bevisligen av god kvalitet.
– Ny räls finns knappt att få tag i. Även om det gick att få tag i ny räls är den knappt bättre än den här, menar Jan Blixt.
Höjningen av smalspåret bekostas av kommunen, som även har utlovat ekonomiskt stöd till flytten av dressinverksamheten från Björkudd.
Under årets dressinsäsong kommer dock uthyrningen att finnas vid Björkudd som vanligt. En del dressinåkare har redan bokat in sig i början av juni, men det är efter midsommar som verksamheten kommer igång på allvar.