Nytt oljeutsläpp upptäckt vid grundstött färja

Kustbevakningen utreder brott efter passagerarfärjan Marco Polos grundstötning i Pukaviksbuket på söndagsmorgonen. Nu har ett nytt, större oljeutsläpp upptäckts söder om färjan.

Mareike Gaiser evakuerades från Marco Polo.

Mareike Gaiser evakuerades från Marco Polo.

Foto: Johan Nilsson/TT

Olycka2023-10-22 08:19

Larmet om grundstötningen kom klockan 06.25 på söndagen. Marco Polo var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

Kustbevakningen har inlett en förundersökning om brott mot sjölagen i samband med olyckan, säger Jonatan Örn, förundersökningsledare på Kustbevakningen, till P4 Blekinge.

Färjan hade avvikit från sin vanliga rutt när grundstötningen skedde, men varför den gjorde det vill inte Jonatan Örn uttala sig om i dagsläget.

– Det är inte någon information som vi har eller kan gå ut med på grund av förundersökningssekretessen, säger han till radion.

Nytt oljeutsläpp

I samband med grundstötning uppstod ett oljeläckage från fartyget. Kustbevakningen har därför länsat in fartyget för att hindra att olja sprider sig i närområdet. Hur stort utsläppet är är i nuläget oklart – det är kraftig dimma i området och svårt att skapa sig en överblicksbild.

Under eftermiddagen har dessutom ett nytt, större oljeutsläpp upptäckts söder om fartyget, skriver Kustbevakningen i ett pressmeddelande på söndagskvällen.

"Det har visat sig att färjan gjorde en grundstötning redan tidigare på morgonen och läckt olja under flera sjömil innan den körde upp på grunden där den står fast", säger Jonatan Örn.

Det nya utsläppet med olja driver mot en halv mil lång kuststräcka vid Pukaviksbukten mellan Lörby Kladd och Hörvik i Sölversborg kommun, och för att hindra oljans framfart har Kustbevakningen förstärkt med personal och enheter från hela södra Sverige.

Bland andra deltar Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Sjöräddningsällskapet och den lokala räddningstjänsten i arbetet.

Oljan har nått land längs kuststräckan och allmänheten uppmanas att undvika kontakt med den.

Hål i skrovet

Under eftermiddagen har en fartygsinspektör från Transportstyrelsen, kvarvarande besättning, representanter för rederiet TT Line och försäkringsbolag genomfört en skadeinventering ombord. Vid den har man kunnat konstatera att fartyget har flera hål i skrovet för- och midskepps och att vatten har trängt in.

Hur stora skadorna är undersöks, men det finns ingen risk för att fartyget förliser, enligt Henrik Pahlm, chef för sjöfartstillsyn vid Transportstyrelsen.

– Några sådana uppgifter har inte jag, och det tror jag inte heller. Hon står nog rätt så stadigt där hon är, säger han.

När fartyget kan bärgas från grundet är i nuläget oklart, men Henrik Pahlm räknar med att dröjer minst ett par dagar till innan det arbetet påbörjas.

Passagerare evakuerades

Mareike Gaiser låg och sov när olyckan inträffade och väcktes av att kaptenen ropade ut i högtalarna att passagerarna skulle packa ihop sina saker och samlas.

– Besättningen gjorde ett väldigt bra jobb med att informera och det var ingen panik.

Efter några timmar evakuerades de runt 40 passagerarna tillsammans med åtta personer från besättningen med båt till Karlshamn. 21 besättningsmedlemmar är kvar ombord, enligt TT Line.

Sjöräddningen lägger länsor.
Sjöräddningen lägger länsor.
Fakta: Marco Polos grundstötning

Larmet om att Marco Polo gått på grund kom 06.25 på söndagsmorgonen.

Passagerarfärjan var på väg från Trelleborg till Karlshamn.

Grundstötningen skedde i Pukaviksbukten i vattnet mellan Stilleryd och Hörvik.

Ombord fanns 41 passagerare och 29 besättningsmedlemmar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!