Försäljningen av biogas minskar efter explosionerna

Försäljningen av biogas har minskat kraftigt efter de explosioner som skett i gasdrivna minibussar. "Detta har blivit en jättefråga utan att någon beskrivit varför och vi har därför skrämt upp människor i onödan", säger Magnus Palmgård, styrelseordförande för Hagelsrums Biogas.

Hagelsrums Biogas har byggt ut sin anläggning utanför Målilla för att kunna fördubbla produktionen av biogas.

Hagelsrums Biogas har byggt ut sin anläggning utanför Målilla för att kunna fördubbla produktionen av biogas.

Foto: Jimmy Larsson

Målilla2024-06-05 06:00

Nyheten i korthet

  • Biogasförsäljningen har minskat kraftigt efter tre explosioner i gasdrivna minibussar.
  • Magnus Palmgård, styrelseordförande för Hagelsrums Biogas, menar att det är konstruktionsfel på bussarna, inte biogasen, som är problemet.
  • Palmgård är bekymrad över hur denna händelse kommer att påverka framtiden för biogas. Han framhåller vikten av att ge rätt information till allmänheten.

På Hagelsrums gård utanför Målilla har en storsatsning gjorts för att fördubbla produktionen av biogas. Enligt Magnus Palmgård är den nya anläggningen nu uppe i full produktion.

Samtidigt har tre biogasdrivna minibussar exploderat i länet under det senaste året. Kalmar länstrafik, KLT, har därför tagit samtliga fordon av den aktuella modellen ur trafik och Försvarsmakten har fått i uppdrag att punktera gastankarna. Totalt rör det sig om 56 minibussar som oskadliggörs.

undefined
Nyligen punkterades biogastankar på flera bussar som stod parkerade i skogen utanför Södra Vi.

KLT inväntar nu en oberoende utredning som ska ge svar på vad som orsakade de två senaste explosionerna. Enligt uppgifter från räddningstjänsten i Västervik var biogastankarna för lågt placerade på den buss som exploderade för ett år sedan.

– Att det har skett olyckor är naturligtvis allvarligt. Det som är viktigt i ett sådant här sammanhang är att man faktiskt går till botten med vad som är fel och inte bestämmer sig för att biogas är problemet. I det här fallet är det inte biogas som är problemet, säger Magnus Palmgård på Hagelsrums Biogas.

Utifrån tidigare kontroller och uttalanden ser han ett konstruktionsfel som den mest troliga orsaken.

– Nu är det en utredning som drivs via KLT som kommer att tala om vad problemet är. Men i vår mening är det ett konstruktionsfel där man har bytt ut standardgastankarna av stål till betydligt lättare gastankar av kompositmaterial. Det har man gjort för att få ner vikten på fordonet. Sedan har man glömt en sak – att skydda tankarna så att de inte blir utsatta för grussprut och nötning.

Han menar att hela biogasbranschen påverkas av det som har skett. För Hagelsrums Biogas har explosionerna i minibussarna redan fått konkreta konsekvenser.

– Vi ser en kraftig minskning på gasförsäljningen. En del är naturligtvis att man tar bussarna ur drift. En annan del är att folk börjar fundera på om det är farligt eller inte.

undefined
"Det är oerhört viktigt att alla människor får rätt fakta på bordet", säger Magnus Palmgård efter de explosioner som skett i biogasbussar i länet.

Hur mycket har gasförsäljningen minskat?

– Jag skulle tippa på att det har minskat tio procent ungefär.

Ni satsar på att fördubbla produktionen av biogas i Hagelsrum. Påverkas den satsningen av det som har hänt?

– Klart vi blir oroliga över det skeendet och det vi har framför oss. Vi är inte oroliga för att det har smällt, utan vi är oroliga för hur frågan har hanterats och hur det påverkar biogasens framtid – både för oss och för andra aktörer som investerar för att vi ska få en bättre miljö.

Är ni kritiska till hur KLT har hanterat frågan?

– Jag vill inte peka ut KLT. Med det samhällssystem vi har måste de agera på det sättet. Jag är mer kritisk till vår egen bransch, säger Magnus Palmgård som är missnöjd med hur branschorganisationen Energigas Sverige har kommenterat frågan.

– Det är lite anmärkningsvärt. Det är oerhört viktigt att alla människor får rätt fakta på bordet.

Energigas Sverige skriver på sin hemsida att de tre minibussarna som exploderat har genomgått "en specifik konvertering för att minska vikten och därmed öka fordonens kapacitet för att transportera fler personer eller tyngre last".

"Utredningsarbetet pågår intensivt, och det finns vissa uppgifter som vi tyvärr inte kan dela med oss av i nuläget", skriver branschorganisationen som uppger att de följer utvecklingen noggrant och stöttar myndigheterna i deras arbete.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!