Målilla samhällsförening erbjöd sig nyligen att bekosta en asfaltering av gång- och cykelvägen vid tunneln under riksväg 23/34.
– Vi ser det som väldigt viktigt för att minska olycksrisken, sa samhällsföreningens ordförande Anders Dahlström som hoppades att kommunen skulle bidra med 59 000 kronor till projektet.
I dagsläget finns asfalt inne i tunneln och en bit utanför, men längre upp är det grusväg på båda sidor, och enligt samhällsföreningen åker det ner grus och sten på asfalten.
– Normalt sett är det en väg som ska vara grusad bara, säger Lars Rosander som uppger att liknande cykelvägar inte har både grus och asfalt.
Frågan diskuterades i kommunstyrelsens arbetsutskott under tisdagen.
– Vi gav Simon Råsbacken i uppdrag att återkomma till kommunstyrelsens arbetsutskott med förslag. Vi ska se om vi inte kan bidra med att det på något sätt blir asfalt.
Simon Råsbacken är projektledare på Östra Smålands kommunalteknikförbund, ÖSK.
– Vi tog inget beslut men Simon ska återkomma med förslag till hantering, så det kanske ändå kan bli asfalt. Vi lovar inget än, men vi har en öppning, säger Rosander.
Oppositionsrådet Tomas Söreling (S) konstaterar att grusvägen sträcker sig cirka 100 meter på varje sida om tunneln, och att det dessutom är uppförsbacke åt båda hållen.
– Jag var där själv i helgen och tog lite bilder. Jag förstår synpunkten, säger Söreling.