Därför splittras hemtjänsten – Chefen: "Lång process"

Vimmerby Tidning har granskat kommunens motivering till valet att splittra Södra Vi hemtjänst och begärt ut de dokument som man hänvisar till. Vi har därmed tagit del av den arbetsplatskartläggning som gjorts av Avonova Företagshälsa, riskbedömningar, handlings- och åtgärdsplaner samt klagomål. Vi har även pratat med brukare och gjort en intervju med verksamhetschef Hanna Revelj Westrin utifrån vad som framkommer i dokumentationen.

"Nödvändiga beslut har fattats med god grund till beslut och där är riskbedömningarna en del av allt som vägts in. Jag vill trycka på att vi gör det här för att verksamheten ska bli bättre och för att det ska bli bättre för medarbetarna och brukarna", säger verksamhetschef Hanna Revelj Westrin.

"Nödvändiga beslut har fattats med god grund till beslut och där är riskbedömningarna en del av allt som vägts in. Jag vill trycka på att vi gör det här för att verksamheten ska bli bättre och för att det ska bli bättre för medarbetarna och brukarna", säger verksamhetschef Hanna Revelj Westrin.

Foto: Sandra Nordin/Lars Eriksson/Johanna Rotebäck

Södra Vi2022-04-06 20:00

Kartläggningen beställdes av dåvarande verksamhetschef Boel Vigren Gustafsson och slutfördes i 26 november 2021. Inriktningen var den psykosociala arbetsmiljön. Totalt har 16 personer medverkat men enbart drygt halva hemtjänstgruppen har getts möjlighet att delta.

I rapporten går bland annat att läsa om en svårnavigerad situation för både medarbetare och chef där kritik kan riktas mot båda parter. Arbetsgruppen beskrivs även som "trött, uppgiven och frustrerad" till följd av pandemins påverkan och brist på erfarna vikarier. Avonova konstaterar att chefens förutsättningar för att leda gruppen är bristfälliga och att förtroendet mellan chef och medarbetare är skadat i båda riktningarna.

Sedan september 2021 har enheten enbart haft tillfälliga chefer och de problem som påtalats mellan medarbetare och chef är därmed inte längre aktiva. I de avslutande rekommendationerna från Avonova går att läsa:

Då undertecknad är informerad om att organisationen med vikt har förändrats sedan genomförandet av kartläggningen följer resonemanget nedan utifrån det nya läget.

Vidare följer rekommendationer med fokus på individ- och systemnivå. Det står även att:

I det fall organiseringen av arbetsgruppen för kundens del fungerar väl följer inte några rekommendationer om att bryta upp gruppen. En positiv väg att ta situationen framåt kan rimligen vara att satsa på arbetsgruppen.

undefined
"Då undertecknad är informerad om att organisationen med vikt har förändrats sedan genomförandet av kartläggningen följer resonemanget nedan utifrån det nya läget", skriver Avonova Företagshälsa i arbetsplatskartläggningen.

Ett av kommunens argument att splittra arbetsgruppen är de 18 klagomål som inkommit gällande Södra Vi hemtjänst från 2019 till idag. Vissa berör specifikt chefer, bemanning och språkbrister hos vikarier medan andra gällande bristande omvårdnad inte specifikt härleds till vare sig ordinarie personal eller vikarier. Det går därmed inte fastslå att det gäller den ordinarie personalgruppen men det går heller inte att utesluta. 

De brukare som vi har talat med är upprörda över vad som nu händer.

– Det är bra personal och det är höjden av fräckhet att skicka iväg dem. De har varit här i så många år, ända sedan min fru levde. Jag vill ha dem kvar, säger Roland Joelsson.

– Det är fruktansvärt det som sker nu. Det här är inte vad vi brukare vill, absolut inte. Vi har en rätt att veta och bli tillfrågade om vad vi tycker, säger brukaren Ingvor Bergh Gustafsson.

Ett annat skäl som anges för att splittra gruppen är att det enligt Avanovas undersökning ska ha förekommit trakasserier och kränkningar på arbetsplatsen mellan både medarbetare och chef. När Vimmerby Tidning begär ut handlingar som skulle kunna vara kopplade till de kränkningar och trakasserier som nämns, finns inget dokumenterat.

Du har också frågat om tillbud, incidentrapporter, polisanmälningar eller liknande som gäller de trakasserier som nämns i rapporten. Någon sådan dokumentation finns inte, skriver förvaltningssekreterare Camilla Lindström i vändande mejl.

undefined
"Nödvändiga beslut har fattats med god grund till beslut och där är riskbedömningarna en del av allt som vägts in. Jag vill trycka på att vi gör det här för att verksamheten ska bli bättre och för att det ska bli bättre för medarbetarna och brukarna", säger verksamhetschef Hanna Revelj Westrin.

Hanna Revelj Westrin började tjänsten som verksamhetschef 1 oktober 2019 men tillträdde först 1 november 2021. Men trots hennes korta tid i verksamheten anser hon sig haft tillräcklig grund för att fatta beslutet om splittring. 

– Det har skett under en lång process i samverkan och stöd från dels HR och med Kommunal, som arbetstagarorganisation, och även såklart genom överlämning från kollegor eftersom jag tagit vid en process och självklart har medarbetarna varit delaktiga i processen. 

Så du har talat med medarbetarna för att få deras bild av det hela?

– Ja.

Enligt protokoll och tidigare intervjuer stöttar varken Kommunal eller medarbetarna det beslut som fattats. Inte heller arbetsplatskartläggningen pekar på splittring. Därmed kvarstår de dokument som är kopplade till riskbedömningarna och tidigare förändringsarbete. 

– Jag är ansvarig för arbetsmiljön för medarbetarna och det ligger i mitt uppdrag att se till att den är bra för medarbetarna och att våra tjänster håller god kvalitet. Arbetet vi gör i Södra Vi hemtjänst gör vi för att förbättra verksamheten. Nödvändiga beslut har fattats med god grund till beslut och där är riskbedömningarna en del av allt som vägts in. Jag vill trycka på att vi gör det här för att verksamheten ska bli bättre och för att det ska bli bättre för medarbetarna och brukarna. 

Har ni frågat brukarna vad de vill?

– Nej.

Varför har ni inte gjort det?

– För att det här är ett pågående förändringsarbete i den här arbetsgruppen.

Brukarna kommer alltså inte påverkas?

– Vi ska fortsätta leverara tjänster av god kvalitet.

Någon information har heller inte gått ut till brukarna.

– Nej, arbetsgivaren tar ansvar för kommunikationen till brukare och får göra en bedömning kring hur och på vilket sätt det här ska kommuniceras ut.

Avonova skriver att det inte följer rekommendationer om att bryta upp arbetsgruppen om det fungerar väl för kunden. Fungerar det inte väl för kunden?

– Jo. Men det är ett pågående förändringsarbete och arbetsgivaren har ett arbetsmiljöansvar.

Men om det här har pågått sedan 2019, varför vidtar ni de här åtgärderna i mars 2022?

– Förändringsarbetet har pågått under lång tid.

Så nu när det börjar bli bra splittrar ni?

– Ja, du har ju läst förhandlingsprotokollet och det är det som gäller.

Avonova skriver också att en positiv väg framåt kan vara att satsa på arbetsgruppen. Varför väljer ni inte att gå på det?

– Arbetsgivaren står fast vid att det beslut som har fattats är det rätta beslutet.

undefined
"Det är bra personal och det är höjden av fräckhet att skicka iväg dem. De har varit här i så många år, ända sedan min fru levde. Jag vill ha dem kvar", säger Roland Joelsson en av de brukare som tidningen har pratat med.

I januari berättade verksamhetschefen att det saknades en handfull tjänster i Södra Vi hemtjänst, tjänster man täckt upp med hjälp av vikarier. Men rekryteringen till de tjänsterna är ännu inte klar och man har därmed inte heller kunnat se effekten av en fulltalig bemanningssituation.

– Nej det har vi inte kunnat eftersom tjänsterna har varit vakanta. 

Kan det ha påverkat arbetsmiljön för medarbetarna?

– Självklart.

Fanns det planer för splittring redan när tjänsterna utannonserades i januari?

– Nej, det var kopplat till brukarnas behov.

I tidigare intervjuer med socialchefen har det framkommit att förändringsarbeten som påbörjats ute i verksamheterna har pausats under pandemin men Södra Vi skulle då vara undantaget.

– Generellt är det så utifrån den rådande situationen där huvudfokus har legat på att säkerställa att brukarna får sina insatser. Förändringsarbetet i Södra Vi har pågått sedan 2019 men hur intensivt varje månad är svårt att säga.

Kartläggningen pausades mellan 2019 och september 2021, är det ungefär så övriga arbetet pausats också?

– Åtgärder har gjorts under de åren och finns dokumenterade i riskbedömningen. 

Vimmerby Tidning har begärt ut dokumentation kopplat till arbetsmiljön och det förändringsarbetet som ska ha pågått sedan 2019, en dokumentation som landar i fem dokument varav två är årlig skyddsrond samt årlig del av det systematiska kvalitetsarbetet. 

Det som återstår är alltså två handlingsplaner. Dessa lyfter samma problematik som visat sig i Avonovas kartläggning. Det finns inga dokumenterade uppföljningar. I åtgärderna går det dock att läsa om en utvärdering som gjorts som visar på en klart förbättrad stämning och att samarbetet mellan medarbetare, chef och skyddsombud är god. Det framkommer också att arbetsmiljön försämrades vid årskiftet 20/21, vilket tros bero på covid-19 och hög frånvaro som följd.

Man har även gjort riskbedömningar gällande splittring samt att behålla gruppen. Där menar man att en allvarlig risk om man behåller gruppen är medarbetarnas begränsningar i självreflektion, självinsikt och låg självkänsla – vilket har hämtats från arbetsplatskartläggningen. Samma punkt saknas däremot vid en splittring trots att det är starkt kopplat till individen. 

– Det är bedömningen vi gjort tillsammans i samverkan. Vi ser att det är av stor vikt att medarbetare får det stöd som finns behov av framåt. 

Det finns inget dokumenterat gällande de kränkningar och trakasserier som förekommit på arbetsplatsen. Vem bär ansvar för att det inte finns?

– Arbetsgivaren.

Har ni brustit i ert arbetsgivaransvar?

– Ja, du har ju begärt ut det som inte finns.

Tidslinje

2019 – Arbetsmiljöproblem uppstår

2019-10 – Handlingsplan upprättas

2020/2021 – Arbetsmiljön försämras återigen på grund av covid-19 och hög sjukfrånvaro

2021-03 – Avonova kontaktas för arbetsplatskartläggning, arbetet påbörjas i september

2021-06 – Personal larmar om ohållbar vikariesituation under semesterperioden

2021-11-26 – Arbetsplatskartläggningen färdigställs

2022-01 – Avsaknad av fem tillsvidaretjänster konstateras

2022-02-14 – Riskbedömningar görs

2022-03-09 – MBL-förhandling 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!