Eon-chefen om det stora strömavbrottet

Helt plötsligt blev 1 600 abonnenter i Södra Vi och Gullringen strömlösa – på grund av en trafikolycka. Det dröjde tio timmar innan elen var tillbaka. "Utifrån de svåra förutsättningarna är vi nöjda med arbetet", säger Eon:s regionchef Björn Persson.

Björn Persson beklagar tisdagens stora strömavbrott. Men han är nöjd med hur problemet löstes. "Vi gjorde allt som stod i vår makt för att få tillbaka elen på ett så effektivt och säkert sätt som möjligt", säger han.

Björn Persson beklagar tisdagens stora strömavbrott. Men han är nöjd med hur problemet löstes. "Vi gjorde allt som stod i vår makt för att få tillbaka elen på ett så effektivt och säkert sätt som möjligt", säger han.

Foto: Johannes Widergren

Södra Vi2023-04-12 10:50

Tisdagens olycka inträffade strax före klockan 13:00. Mellan infarterna till Södra Vi var det en bilist som av okänd anledning körde av riksvägen och krockade med en elstolpe. Efter några timmar kom det lugnande besked från sjukhuset: mannen i 80-årsåldern hade klarat sig med lindriga skador.

Men materiellt och ekonomiskt fick olyckan stora konsekvenser. I samband med dikeskörningen förstördes en viktig elledning och under större delen av tisdagen var det strömlöst hos alla hushåll och företag i Södra Vi-trakten.

Det dröjde nästan tio timmar innan problemet var åtgärdat. Först klockan 23:00 på tisdagskvällen var strömmen tillbaka.

undefined
"Det här är inget man stressar fram. Elektriciteten är väldigt kraftfull och kan vara farlig om den hanteras på fel sätt", säger Eon:s regionchef Björn Persson om tisdagens arbete som pågick i över tio timmar.

Eon:s regionchef Björn Persson följde händelseförloppet noga. Han ger följande bakgrund till det stora strömavbrottet:

– Det var en 40-kilovoltsledning som skadades i samband med trafikolyckan. Den går från Vimmerby till Gullringen och påverkar många abonnenter i kommunen. När en ledning av den karaktären raseras krävs det ett hyfsat omfattande reparationsarbete. Vår underleverantör (Vattenfall service) satte in de resurser som behövdes och jobbade hårt hela dagen. Utöver själva ledningsarbetet behövde man forsla dit en ny stolpe och nya fästanordningar.

– Och med de säkerhetsrutiner som finns, inte minst vid inkopplingen, tar det tid. Det här är inget man stressar fram. Elektriciteten är väldigt kraftfull och kan vara farlig om den hanteras på fel sätt. Allt måste ske i rätt ordning.

Kunde ni ha gjort någonting annorlunda?

– Nej, det tycker jag inte. Utifrån den situation som uppstod, där den mänskliga faktorn var orsaken, är vi nöjda med hur vi redde ut det. Vi gjorde allt som stod i vår makt för att få tillbaka elen på ett så effektivt och säkert sätt som möjligt. Samtidigt förstår jag att det finns synpunkter. Det tar alltid för lång tid, oavsett hur lång tid det tar. 

Är systemet för sårbart om en trafikolycka kan orsaka ett så stort strömavbrott?

– Det är oerhört många ledningar som hänger i luften och sådant här kan hända. Om ledningarna istället går i backen kan de bli avgrävda, så det är omöjligt att alltid nå 100 procent elförsörjning. I just det här fallet tog det lång tid eftersom det var en enkelledning som behövde lagas. När den nya 130-kilovoltsledningen mellan Kisa och Vimmerby är klar kan vi omkoppla i nätet på ett snabbare sätt. Det här visar hur sårbart det är med en enkelledning.

Vem eller vilka är det som får betala när det sker en sådan här olycka?

– När det gäller reparationen av ledningen kan det bli en försäkringsfråga, utifrån den som har orsakat påkörningen. För de drabbade företagen finns det gränser för hur länge ett strömavbrott får vara. Om gränsen passeras kan företagen nyttja sitt försäkringsskydd, men hur detaljerna ser ut kan inte jag svara på, säger Björn Persson.

Vanliga hushåll får ersättning om strömavbrottet pågår i över tolv timmar, vilket alltså inte var fallet i tisdags.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!