För knappt ett år sedan tog Caroline Arvidsson över som vd för Vimmerby Bildemontering. Hon har jobbat inom företaget sedan 2004 och eftersom hon redan hade mycket ansvar blev omställningen inte jättestor. Tidigare ägde hon företaget tillsammans med dåvarande vd:n Christian Johansson men i samband med bytet såldes det till Autocirc.
– De gav ett bra erbjudande och att ingå i en koncern innebär en trygghet som vi värdesätter, säger Caroline Arvidsson, samtidigt som hon visar runt på anläggningen utanför Södra Vi.
Mycket har hunnit hända sedan starten 1998. Idag har man 20 anställda och tar emot 1000 bilar per år. Den största förändringen är elbilarna och tack vare Christian Johanssons intresse har Vimmerby Bildemontering lyckats hamna på en speciell position i branschen.
– Han är den i Sverige som vet mest. Pratar man med tillverkarna så vet de hur bilarna fungerar så länge de är hela eller kontrollerat krockade. Men det är sällan det ser ut så att bilarna har åkt rakt in i en vägg i 50 eller 70 kilometer i timmen utan det är djur, sidosmällar, refuger underifrån och många andra varianter, säger Caroline Arvidsson.
I dagsläget utgör demontering av elbilar omkring 10 procent av företagets verksamhet. Allt började för tio år sedan när man sålde styrboxar men kunderna kom tillbaka eftersom de fått höra på verkstäderna att de inte gick att koda om.
– Christian hittade till slut ett sätt att knäcka dem. Han jobbar på kretskortsnivå och löder under mikroskop. Via det intresset grottade han också ner sig i elbilarnas batterier och det var för att kunna fokusera mer på det som han klev av som vd, säger Caroline Arvidsson.
Flera batterityper är eftertraktade på andrahandsmarknaden eftersom de exempelvis kan användas som lagring för solceller. Bland annat sålde man batterimoduler när Djurgårdsfärjan i Stockholm blev eldriven. Förra året fick Vimmerby Bildemontering kommunens miljö- och byggnadspris och man har också uppmärksammats av flera branschtidningar.
– Vi hänger med i utvecklingen så gott vi kan. Det är väldigt spännande och jag tror att det kommer hända mycket de närmsta åren, säger Caroline Arvidsson.
Att ta hand om skadade elbilar är dock lättare sagt än gjort.
– Det är hanteringen av batterierna som är det kritiska. Det värsta som kan hända är att det brinner och står bilen då på fel ställe kan hela anläggningen brinna ner. Det här är helt andra saker jämfört en fossilbil och det krävs andra verktyg, speciella skyddshandskar och avspärrningar, säger hon.
Caroline Arvidsson upplever samtidigt att "skriverierna om att elbilar brinner hela tiden" är något överdrivna.
– Det blir väldigt dramatiskt när det väl händer och är det så att det börjat brinna i batteriet finns det ingenting att göra. Idag är dock många så bra inkapslade att batteriet kan vara oskatt, säger hon.
Tack vare den expertis man skaffat sig hjälper man då och då andra firmor med hanteringen. Senast förra veckan var man i Falkenberg och hämtade batterier. Nästa steg är att bygga ut den egna anläggningen och satsa vidare.
– Vi behöver fler personalutrymmen och mötesrum men framförallt behöver vi hallar för batterihanteringen. Planerna är inte så långt gångna men de finns. Riskobjekten kräver stora ytor, säger Caroline Arvidsson.