För precis ett år sedan tog Louise Glindell, som driver Sjundekvills gårdsmejeri tillsammans med Ted Gunnarsson, steget att öppna en gårdsbutik. När man summerar den första tiden konstaterar Louise att resultatet är över förväntan.
– Det har gått mycket bättre än vi trodde och vi har blivit positivt överaskade, säger hon.
I början sålde butiken bara sina egna produkter men idag finns också produkter från flera andra småskaliga producenter.
– Vi har utökat stadigt och det har vi en förhoppning om att kunna fortsätta göra. Det är inte fullt i butiken och det går alltid att få in en extra hylla någonstans. Vi är inte sådana som nöjer oss utan vi vill alltid utveckla saker och ting, säger Louise Glindell.
På söndagen höll gårdsbutiken öppet i samband med mästerskapen i veterantraktorplöjning på gården. Bland deltagarna fanns bland annat Jan Gunnarsson som tog en fjärdeplats i SM tidigare i år.
– Vi står för det här med "från jord till bord" och det här är ett trevligt komplement till det vi gör. Det brukar vara en hel del folk som kommer och tittar, säger Louise Glindell.
När man bestämde sig för att öppna gårdsbutiken rådde ett annat ekonomiskt läge och det mesta var dyrare i gårdsbutiken jämfört med i de större mataffärerna.
– Generellt sett är det dyrare att handla småskaligt och lokalt men eftersom matpriserna gått upp nu så är det inte så stor skillnad längre. Vi har såklart också fått ökade kostnader men de stora butikernas varor går via många mellanhänder som alla ska tjäna pengar, säger Louise Glindell.
Har det bidragit till att fler fått upp ögonen för gårdsbutiker?
– Jag tror att man handlar lokalt och småskaligt för att man vill komma närmre där maten kommer ifrån. Pandemin gjorde att folk fick upp ögonen för svensk matproduktion och det är klart att vi fick en skjuts av det. Att priserna gått upp nu skulle jag inte säga har gett oss en extraskjuts eftersom jag tror att folk fortfarande tror att det är dyrare att handla i en gårdsbutik.
Gårdbutiken är en självbetjäningsbutik och enligt Louise Glindell har det hittills inte inneburit några bekymmer.
– Det har funkat jättebra och vi har inte haft några uppenbara stölder. Kunderna är ärliga och det handlar om förtroende. Så länge det fungerar så kör vi på det, säger hon.