Sammanlagt samlades 150 personer i Folkets park.
– Vi har bjudit in kunder mellan 70 och 85 år. Bedrägerierna har exploderat och vi pratar om hur man använder bankens digitala tjänster säkert, säger Berit Lundqvist, kundrådgivare på Vimmerby sparbank.
Berit berättar att man sett en ökning efter jul och att bedrägerierna drabbar människor i alla åldrar.
– Allt från 18-åringar via Snapchat till äldre över telefon. Man får samtidigt inte glömma att digitala tjänster för äldre är bra och vi vill inte skrämma dem.
En som vet hur det känns att bli lurad är 34-åriga Aina Wiger, som driver Hudvårdskompaniet. I januari utsattes hon för ett bedrägeriförsök när hon svarade på ett samtal hon trodde kom från Konsumentverket.
– Jag känner mig så extremt dum. Det sa jag till polisen men då fick jag höra att bedragarna är otroligt skickliga, sa hon efter händelsen.
Aina blev inte av med några pengar och idag tänker hon inte så mycket på händelsen, men säger att hon var extremt skärrad.
– Polisen har lagt ner ärendet och det kan jag förstå. Det hade varit skillnad om jag förlorat pengar men det känns också som att bedragare kommer undan, det är svårt att sätta dit dem, säger hon.
Berit Lundqvist tips för att undvika att bli lurad är de klassiska, lämna inte ut uppgifter till okända personer.
– Är det du som tar kontakt är det en sak men om du blir kontaktad av någon som utger sig för att vara från exempelvis banken, kolla extra noga, säger hon.