Boende om vägen: "Det är katastrof"

Väg 18866 mot Brantestad/Frödingehult från riksväg 40 ger mer spänning än Tino Åberg vill ha, när han kör till och från jobbet. ”Köra slalom mellan djupa potthål och en bro med fästen som är underminerade – det här är katastrof”.

"Efter varje regn blir vägen allt sämre", säger Tino Åberb

"Efter varje regn blir vägen allt sämre", säger Tino Åberb

Foto: Privat

Vimmerby2019-04-26 18:00

Tino Åberg säger att han memorerat hålen i asfalten på vägavsnittet han helst vill glömma, när han vant sicksackar sig fram mellan partier där beläggningen försvunnit på väg 18866.

– Vi som kör här varje dag vet ju var de värsta groparna är, det största hålet har min fru döpt till ”kratern”. Men det är ju andra som åker den här vägen.

LÄS ÄVEN:Väghållaren: "Den är dålig"

Han menar att förfallet pågått i flera år. Varje vinter, varje skyfall förvärrar.

– Vägen är så ojämn och sprucken att det är som att köra i två vattenfyllda diken när det regnat. Har man otur ser man inte hålorna när de är vattenfyllda. Och de blir bara större. Nu när båtsäsongen drar igång och många åker ut med sina båttrailers till Gröpplesand vid Yxern ökar trafiken markant.

Det handlar om en knapp kilometer av vägen.

– Efter det här vägavsnittet kommer en bit som Trafikverket ansvarar för, där lades det ny asfalt våren 2018 och längre in på vägen är det Brantestad vägsamfällighetsförening som sköter sin del av vägen, och den är också bra. Men man kan ju inte gärna ta ett skutt över den risiga delen, jag måste ta mig till och från jobbet. Förvisso kan jag ta väg 775, men det blir en rejäl omväg med en ”bananböj” åt helt fel håll, eftersom jag jobbar i Västervik.

Nyligen blev han varse att det inte bara är själva vägen som är dålig.

– En bekant undrade om jag hade kollat vägbron över ån, och när jag tog mig en närmare titt fick jag en chock. Den är underminerad, material har rasat ner, plintar hänger i luften, man ser de båda trummorna och rakt ner i vattnet på sina ställen. Jag törs inte ens tänka på konsekvenserna om någon kör in i vägräckena. Dessutom kör ju tung trafik här hela tiden, det är lantbruksfordon, timmerbilar, djurtransporter.

Tino Åberg är inte ensam i sin kritik. Josefina Gunnarsson har hästföretag i Brantestad. Hon säger att vägen försämrats betydligt de sista åren.

– Alla som har företagsärenden till mig kommer med transporter och jag kör själv mycket hästtransporter här. Vägen är liten och smal, men det är inte problemet. Problemet är att den är skitdålig och man undrar ju om ens grejer ska hålla om man hamnar i en håla. Klart det är obekvämt att köra med djur och det är under all kritik för en väg man ska köra på 2019.

Grisuppfödaren Håkan Jonsson driver företag med eget gårdsslakteri och köttförsäljning i Brantestad och det kommer en del kommentarer från kunder.

– De tycker ju att vägen är för jäklig. Men mest påverkas jag när jag kör med traktor eller lastbilen, är man inte tillräckligt uppmärksam riskerar man att plomberna lossnar i tänderna. Nja, ärligt talat blir man ju förundrad över att det inte händer något. En förmiddags arbete och en kubik asfalt skulle göra stor skillnad.

Vägsamfällighetsföreningen, som är väghållare av den aktuella delen av väg 18866, har inte längre driftsbidrag från Trafikverket, på grund av att vägen inte håller den kvalitet som krävs.

– Uppenbarligen finns ju inte det engagemang som krävs, och nu kan heller inte Trafikverket ”hota” med att dra in bidraget eftersom det redan skett. Intresset att göra något åt vägen har ju inte ökat och vi har hamnat i ett Moment 22, som alla förlorar på, säger Tino Åberg, som också är fundersam kring bron.

– Är det verkligen rimligt att vanliga privatpersoner i en vägsamfällighetsförening ska ha ansvar, där det rentav kan innebära fara att köra? Trafikverket har ju sakkunniga och utbildad personal som jag förmodar har koll på sina vägar och broar, här känns det som att något bara tillåts stå och förfalla tills det händer något. Går det så långt att vägen måste stängas av drabbar det i så fall många.

Vägar

En allmän väg är en väg där staten (Trafikverket) eller kommunen är väghållare. Allmänna vägar sköts av Trafikverket och dess eventuella entreprenörer.

De enskilda vägarna, som väg 18866, utgör den största delen av Sveriges vägnät. De väghållare som har ansvar för enskilda vägar är organisationer som samfällighetsföreningar, vägföreningar, vägsamfälligheter eller ideella föreningar eller enskilda markägare. För att få årligt driftbidrag måste vägen skötas och hållas öppen för allmän trafik.

Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!