Anders Karlsson, ordförande och kassör i Ängtorpet-Frödingehult Vägsamfällighet, förstår att trafikanter klagar på väg 18866, där han är en av sex delägare.
– Den var dålig redan förra året, då reparerade vi upp den, men i år har vi inte hunnit. Det är gammal beläggning och efter vintern har den totalt havererat i tjällossningen. Vi missade att stänga av vägen för tung trafik nu i våras, det borde vi ha gjort.
LÄS ÄVEN:Boende om vägen: "Det är katastrof"
Även Anders Karlsson tycker att situationen blivit ohållbar.
– Något måste göras åt vägen och även bron. Det är akut. Det är inte kul att köra där. Men vi har halkat efter på grund av tidsbrist.
Så vad har ni för plan i vägsamfälligheten?
– Vi måste ha ett årsmöte, och det snart. Och ta ett snack med Trafikverket så det händer något – vi behöver hjälp.
Bidraget från Trafikverket drogs in efter att brister påpekats vid tre tillsyner, 2011, 2016 och 2018. Fredrik Sääw, utredare för enskilda vägar på Trafikverket, berättar varför bidrag dras in:
– Väghållare som kan påvisa en ordnad väghållning och en fungerande organisation kan söka årligt driftbidrag från staten. Med bidraget kommer förpliktelser, bland annat att vägen måste vara öppen för allmän trafik och att vägens skötsel ska hållas. Upptäcks brister som inte åtgärdas dras bidraget in.
Han förklarar också att när vägen inte längre får bidrag har varken Trafikverket eller allmänna trafikanter, som inte har del i vägen, möjlighet att ställa krav på en öppen och skött väg.
– Vägens ägare kan exempelvis sätta upp en vägbom och förbudsskyltar för att stänga ute trafik. Trafikverket kan bara hänvisa till den allmänna vägen 775, som sträcker sig från rv 40 till enskilda vägen 18545.
Det är alltså väghållaren – samfälligheten – som avgör om vägen är körbar eller inte. Även om det skulle finnas risker med att köra där.
– Som vi är ansvariga väghållare för våra statliga vägar är de ansvariga för sin väg fullt ut, säger Joakim Gimby, projektledare på Trafikverket.
Är det er rekommendation att stänga av vägen?
– Det kan jag inte svara på, det får den som är väghållare bedöma.
Men att stänga av vägen för allmän trafik är ingen bra lösning, tycker Anders Karlsson.
– Att stänga av den här genomfartsleden för allmän trafik skulle kännas dåligt. Det är ju många som åker här. Men utan bidrag från Trafikverket måste vi stänga, vi själva har inte ekonomiska resurser att göra de åtgärder som krävs.