Tino à berg sÀger att han memorerat hÄlen i asfalten pÄ vÀgavsnittet han helst vill glömma, nÀr han vant sicksackar sig fram mellan partier dÀr belÀggningen försvunnit pÄ vÀg 18866.
â Vi som kör hĂ€r varje dag vet ju var de vĂ€rsta groparna Ă€r, det största hĂ„let har min fru döpt till âkraternâ. Men det Ă€r ju andra som Ă„ker den hĂ€r vĂ€gen.
LĂS ĂVEN:VĂ€ghĂ„llaren: "Den Ă€r dĂ„lig"
Han menar att förfallet pÄgÄtt i flera Är. Varje vinter, varje skyfall förvÀrrar.
â VĂ€gen Ă€r sĂ„ ojĂ€mn och sprucken att det Ă€r som att köra i tvĂ„ vattenfyllda diken nĂ€r det regnat. Har man otur ser man inte hĂ„lorna nĂ€r de Ă€r vattenfyllda. Och de blir bara större. Nu nĂ€r bĂ„tsĂ€songen drar igĂ„ng och mĂ„nga Ă„ker ut med sina bĂ„ttrailers till Gröpplesand vid Yxern ökar trafiken markant.
Det handlar om en knapp kilometer av vÀgen.
â Efter det hĂ€r vĂ€gavsnittet kommer en bit som Trafikverket ansvarar för, dĂ€r lades det ny asfalt vĂ„ren 2018 och lĂ€ngre in pĂ„ vĂ€gen Ă€r det Brantestad vĂ€gsamfĂ€llighetsförening som sköter sin del av vĂ€gen, och den Ă€r ocksĂ„ bra. Men man kan ju inte gĂ€rna ta ett skutt över den risiga delen, jag mĂ„ste ta mig till och frĂ„n jobbet. Förvisso kan jag ta vĂ€g 775, men det blir en rejĂ€l omvĂ€g med en âbananböjâ Ă„t helt fel hĂ„ll, eftersom jag jobbar i VĂ€stervik.
Nyligen blev han varse att det inte bara Àr sjÀlva vÀgen som Àr dÄlig.
â En bekant undrade om jag hade kollat vĂ€gbron över Ă„n, och nĂ€r jag tog mig en nĂ€rmare titt fick jag en chock. Den Ă€r underminerad, material har rasat ner, plintar hĂ€nger i luften, man ser de bĂ„da trummorna och rakt ner i vattnet pĂ„ sina stĂ€llen. Jag törs inte ens tĂ€nka pĂ„ konsekvenserna om nĂ„gon kör in i vĂ€grĂ€ckena. Dessutom kör ju tung trafik hĂ€r hela tiden, det Ă€r lantbruksfordon, timmerbilar, djurtransporter.
Tino à berg Àr inte ensam i sin kritik. Josefina Gunnarsson har hÀstföretag i Brantestad. Hon sÀger att vÀgen försÀmrats betydligt de sista Ären.
â Alla som har företagsĂ€renden till mig kommer med transporter och jag kör sjĂ€lv mycket hĂ€sttransporter hĂ€r. VĂ€gen Ă€r liten och smal, men det Ă€r inte problemet. Problemet Ă€r att den Ă€r skitdĂ„lig och man undrar ju om ens grejer ska hĂ„lla om man hamnar i en hĂ„la. Klart det Ă€r obekvĂ€mt att köra med djur och det Ă€r under all kritik för en vĂ€g man ska köra pĂ„ 2019.
Grisuppfödaren HÄkan Jonsson driver företag med eget gÄrdsslakteri och köttförsÀljning i Brantestad och det kommer en del kommentarer frÄn kunder.
â De tycker ju att vĂ€gen Ă€r för jĂ€klig. Men mest pĂ„verkas jag nĂ€r jag kör med traktor eller lastbilen, Ă€r man inte tillrĂ€ckligt uppmĂ€rksam riskerar man att plomberna lossnar i tĂ€nderna. Nja, Ă€rligt talat blir man ju förundrad över att det inte hĂ€nder nĂ„got. En förmiddags arbete och en kubik asfalt skulle göra stor skillnad.
VÀgsamfÀllighetsföreningen, som Àr vÀghÄllare av den aktuella delen av vÀg 18866, har inte lÀngre driftsbidrag frÄn Trafikverket, pÄ grund av att vÀgen inte hÄller den kvalitet som krÀvs.
â Uppenbarligen finns ju inte det engagemang som krĂ€vs, och nu kan heller inte Trafikverket âhotaâ med att dra in bidraget eftersom det redan skett. Intresset att göra nĂ„got Ă„t vĂ€gen har ju inte ökat och vi har hamnat i ett Moment 22, som alla förlorar pĂ„, sĂ€ger Tino Ă berg, som ocksĂ„ Ă€r fundersam kring bron.
â Ăr det verkligen rimligt att vanliga privatpersoner i en vĂ€gsamfĂ€llighetsförening ska ha ansvar, dĂ€r det rentav kan innebĂ€ra fara att köra? Trafikverket har ju sakkunniga och utbildad personal som jag förmodar har koll pĂ„ sina vĂ€gar och broar, hĂ€r kĂ€nns det som att nĂ„got bara tillĂ„ts stĂ„ och förfalla tills det hĂ€nder nĂ„got. GĂ„r det sĂ„ lĂ„ngt att vĂ€gen mĂ„ste stĂ€ngas av drabbar det i sĂ„ fall mĂ„nga.