– Det kommer att bli vår bästa sommar, det vågar jag nog säga. Men det är de tre stora veckor vi kommer att gå in i nu som avgör hur det blir. Det är alltid spännande att se resultatet, säger Viktor Lamberg.
Kundantalet i butiken ökade med närmare 25 procent förra veckan jämfört med samma vecka ifjol.
– Det är som innan pandemin nu. Speciellt sedan förra veckan märks det att turismen har dragit igång. Jag tror att behovet att få hitta på grejer är stort, man har varit så begränsad under de här åren. Den stora utmaningen för oss nu är att hitta rätt bemanning och rätt nivå på flödet av varor in så att vi hinner med. För ökad försäljning bidrar också till att det går mer varor ut ur butik.
Men det är inte bara antalet turister som gör att kundflödet in i butiken ökat.
– Vi har haft en bra utveckling sedan Coop på Norrtullsgatan stängde. När en aktör på marknaden försvinner är det klart att de kunderna som haft den som sin butik behöver hitta en ny och där tror jag vi andra aktörer har fått varsin del.
Ytterliggare en anledning till att omsättningen ökat är prishöjningen på varor.
– Det bidrar till en viss del av försäljningsökningen. Det känns inte som att det är på väg att stanna av heller. Vilket är tråkigt, men det är så läget är i samhället och det påverkar inte bara matpriserna utan el och mycket annat också.