Birgit, 94: "Ganska tomt i kylskåpet"

Att en tredje biogasbuss drabbats av en gasexplosion påverkar alla som brukar boka närtrafik. Men det här är inget nytt – de boende på Granen har inte kunnat åka närtrafik på flera veckor. Och det betyder att det blir svårt att handla och göra andra ärenden. ”Det börjar bli tomt i kylskåpet”, säger Birgit Andersson, 94 år.

På fredagsfikat i matsalen på Granen var närtrafiken det stora samtalsämnet. Birgit Andersson, 94, säger att kylskåpet börjar bli tomt. "Jag får väl ta en taxi, men den redan dyra maten blir ännu dyrare".

På fredagsfikat i matsalen på Granen var närtrafiken det stora samtalsämnet. Birgit Andersson, 94, säger att kylskåpet börjar bli tomt. "Jag får väl ta en taxi, men den redan dyra maten blir ännu dyrare".

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Vimmerby2024-05-25 06:00

Redan efter gasexplosionen i april tog KLT beslutet att ta 30 fordon av den berörda fotodonstypen ur trafik. Torsdagens explosion i en biogasbuss i Nybro blev ytterligare en smäll för närtrafiken.

Vimmerby Tidning träffar några av de äldre som bor i lägenheterna på Granen i Vimmerby. Ett stenkast från vardaglig service för den som kör bil eller har starka ben. Men värre för den som är beroende av närtrafik för att komma till frissan, tandläkaren eller matbutiken.

undefined
På fredagsfikat i matsalen på Granen var närtrafiken det stora samtalsämnet. Birgit Andersson, 94, säger att kylskåpet börjar bli tomt. "Jag får väl ta en taxi, men den redan dyra maten blir ännu dyrare".

– Väldigt beroende, faktiskt. Många av oss är över 90 år. Vi klarar inte att gå eller bära saker hur långt som helst. Det börjar bli ganska tomt i mitt kylskåp nu. Man får väl ta en taxi. Maten är dyr, men nu blir det ännu dyrare att handla, säger Birgit Andersson, som bott många år på Granen.

Flera av dem tycker att det värsta är att informationen varit bristfällig.

undefined
"Vi använder närtrafiken till allt, att komma till butiker och handla, till tandläkaren, till frissan".

– Det har inte fungerat på tre veckor. Klart vi har förståelse för att det blir så här nu, men vi tycker att informationen varit väldigt dålig. Vi har ringt flera gånger och får inga svar, de säger bara att det är inställt och man får heller inte veta när man tror att det ska fungera igen, säger Gerd Juhlin, 89.

I en intervju i Vimmerby Tidning tidigare under fredagen säger KLT:s trafikdirektör Mattias Ask att det inte finns någon prognos för när trafiken ska kunna upptas som vanligt:

– Vi vet att färdtjänsten och närtrafiken är viktig för många människor. Vi återkommer med besked. Ring inte in och boka närtrafik och färdtjänst, uppmanar han.

De boende på Granen berättar att de fått hitta andra lösningar för att ta sig dit de behöver under perioden som KLT:s närtrafik inte fungerat.

– Man får be anhöriga eller bekanta att hjälpa till och skjutsa, men man kan inte be hela tiden. Och andra alternativ är mycket dyrare, taxi kostar och sjuktransport kostar 250 kronor fast det inte är många meter till hälsocentralen härifrån.

Svea Gustafsson, 91, har förslag på en annan lösning:

– Det finns ju skolbussar. Varför kan man inte sätta in en sådan i närtrafik? Vi är nöjda om vi kan boka en eller ett par gånger i veckan, det behövs inte varje dag.

undefined
"Man tar sig ingenstans". Man kan inte be anhöriga och bekanta hur mycket som helst heller.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!