Birgit, 94: "Ganska tomt i kylskÄpet"

Att en tredje biogasbuss drabbats av en gasexplosion pĂ„verkar alla som brukar boka nĂ€rtrafik. Men det hĂ€r Ă€r inget nytt – de boende pĂ„ Granen har inte kunnat Ă„ka nĂ€rtrafik pĂ„ flera veckor. Och det betyder att det blir svĂ„rt att handla och göra andra Ă€renden. ”Det börjar bli tomt i kylskĂ„pet”, sĂ€ger Birgit Andersson, 94 Ă„r.

PÄ fredagsfikat i matsalen pÄ Granen var nÀrtrafiken det stora samtalsÀmnet. Birgit Andersson, 94, sÀger att kylskÄpet börjar bli tomt. "Jag fÄr vÀl ta en taxi, men den redan dyra maten blir Ànnu dyrare".

PÄ fredagsfikat i matsalen pÄ Granen var nÀrtrafiken det stora samtalsÀmnet. Birgit Andersson, 94, sÀger att kylskÄpet börjar bli tomt. "Jag fÄr vÀl ta en taxi, men den redan dyra maten blir Ànnu dyrare".

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Vimmerby2024-05-25 06:00

Redan efter gasexplosionen i april tog KLT beslutet att ta 30 fordon av den berörda fotodonstypen ur trafik. Torsdagens explosion i en biogasbuss i Nybro blev ytterligare en smÀll för nÀrtrafiken.

Vimmerby Tidning trÀffar nÄgra av de Àldre som bor i lÀgenheterna pÄ Granen i Vimmerby. Ett stenkast frÄn vardaglig service för den som kör bil eller har starka ben. Men vÀrre för den som Àr beroende av nÀrtrafik för att komma till frissan, tandlÀkaren eller matbutiken.

undefined
PÄ fredagsfikat i matsalen pÄ Granen var nÀrtrafiken det stora samtalsÀmnet. Birgit Andersson, 94, sÀger att kylskÄpet börjar bli tomt. "Jag fÄr vÀl ta en taxi, men den redan dyra maten blir Ànnu dyrare".

– VĂ€ldigt beroende, faktiskt. MĂ„nga av oss Ă€r över 90 Ă„r. Vi klarar inte att gĂ„ eller bĂ€ra saker hur lĂ„ngt som helst. Det börjar bli ganska tomt i mitt kylskĂ„p nu. Man fĂ„r vĂ€l ta en taxi. Maten Ă€r dyr, men nu blir det Ă€nnu dyrare att handla, sĂ€ger Birgit Andersson, som bott mĂ„nga Ă„r pĂ„ Granen.

Flera av dem tycker att det vÀrsta Àr att informationen varit bristfÀllig.

undefined
"Vi anvÀnder nÀrtrafiken till allt, att komma till butiker och handla, till tandlÀkaren, till frissan".

– Det har inte fungerat pĂ„ tre veckor. Klart vi har förstĂ„else för att det blir sĂ„ hĂ€r nu, men vi tycker att informationen varit vĂ€ldigt dĂ„lig. Vi har ringt flera gĂ„nger och fĂ„r inga svar, de sĂ€ger bara att det Ă€r instĂ€llt och man fĂ„r heller inte veta nĂ€r man tror att det ska fungera igen, sĂ€ger Gerd Juhlin, 89.

I en intervju i Vimmerby Tidning tidigare under fredagen sÀger KLT:s trafikdirektör Mattias Ask att det inte finns nÄgon prognos för nÀr trafiken ska kunna upptas som vanligt:

– Vi vet att fĂ€rdtjĂ€nsten och nĂ€rtrafiken Ă€r viktig för mĂ„nga mĂ€nniskor. Vi Ă„terkommer med besked. Ring inte in och boka nĂ€rtrafik och fĂ€rdtjĂ€nst, uppmanar han.

De boende pÄ Granen berÀttar att de fÄtt hitta andra lösningar för att ta sig dit de behöver under perioden som KLT:s nÀrtrafik inte fungerat.

– Man fĂ„r be anhöriga eller bekanta att hjĂ€lpa till och skjutsa, men man kan inte be hela tiden. Och andra alternativ Ă€r mycket dyrare, taxi kostar och sjuktransport kostar 250 kronor fast det inte Ă€r mĂ„nga meter till hĂ€lsocentralen hĂ€rifrĂ„n.

Svea Gustafsson, 91, har förslag pÄ en annan lösning:

– Det finns ju skolbussar. Varför kan man inte sĂ€tta in en sĂ„dan i nĂ€rtrafik? Vi Ă€r nöjda om vi kan boka en eller ett par gĂ„nger i veckan, det behövs inte varje dag.

undefined
"Man tar sig ingenstans". Man kan inte be anhöriga och bekanta hur mycket som helst heller.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!