Beskedet att småskolor och förskolor blir kvar spred glädje i kransorterna. Samtidigt betonade politikerna den stora utmaningen att hålla skolorna livskraftiga så att nya nedläggningstankar inte ska flamma upp igen.
– Vi har många skolenheter jämfört med grannkommunerna, för att vi vill ha det så. Men det går åt ett tufft jobb för att det ska förbli så, sa Lars Johansson (V).
Peter Karlsson (C) drar lärdom av tidigare misstag.
– Det vi gjorde fel 2016 var att alla pustade ut när skolorna var räddade. Vi skulle ha dragit igång ett arbete i bygderna; vad kan vi göra för skolorna och orterna? Det hoppas jag blir av nu, sa han.
– Den kraft vi ser runt om i kommunen är en viktig del i beslutet och landsbygden är nog mest attraktiv om vi ska locka inflyttare från större städer, fyllde Lars Johansson i.
Vad kan ni göra för att få fler invånare runt om i kommunen och fler barn i skolorna?
– Jag säger som Micce Rylander sa på mötet i Gullringen: Marknadsföring, marknadsföring och marknadsföring, svarade Helen Nilsson (S).
Den bollen har Micce Rylander, deltidsboende i Gullringen och Stockholm, redan kickat igång. På söndag ska segern i skolfrågan firas i Gullringen – med ett idémöte. Dit är också folk från de andra tre orterna som känt bilan hänga över skolorna inbjudna.
– Alla ska ha med sig tre idéer om vad vi kan göra för skolan och för orten. Vi vill smida medan våffeljärnet är varmt, säger Micce Rylander.
Det finns redan en del idéer i pipeline.
– En är seniorer i skolan och förskolan. Det har funnits i Karlskrona i 24 år. Jag tänker samla ihop fyra bilar, en från varje ort där skolorna var hotade, och åka till Karlskrona på studiebesök. En sån satsning kan också motverka ensamhet bland äldre.
– En annan är Ragnar Johanssons idé om att seniorer och barn hjälps åt att bygga leksaker, säger han.
Han ser stora möjligheter.
– Gullringen har en grönflaggad förskola och ett husföretag som kan ha 200 anställda igen så snart konjunkturen vänder. Säg att ett par procent av dem vill bo i Gullringen... I kommunen har vi ett av Europas starkaste varumärken. Det sköts svinbra av företaget, men vi andra kan också ta vara på det. Vi behöver hjälpas åt och vi har samma målgrupp som ALV – barnfamiljer. Därför är idéer från framför allt kvinnor mellan 28 och 38 år mest intressanta. De vet bäst vad som behövs för att de ska flytta hit.