Anders Melin är nöjd med rekryteringarna företaget jobbat med sen efter semestern.
– Det har gått riktigt bra att få in nya medarbetare. Totalt rör det sig om 40-50 fler personer. Vi jobbar mycket tillsammans med bemannings- och rekryteringsbolag, så de flesta av de nya är inhyrda, säger Anders Melin, vd för Ljunghäll AB i Södra Vi.
Nu arbetar runt 600 personer i fabriken i Södra Vi. Det går åt för att klara efterfrågan i form av nya projekt och ökade volymer från redan befintliga kunder.
– Vi har haft väldigt bra tryck i produktionen hela september och oktober. Nu kommer det signaler om att det är problem att få fram halvledare igen, så det gör det kortsiktiga läget något ovisst, säger Anders Melin.
I ett mer långsiktigt perspektiv är orderläget fortsatt bra för Södra Vi-företaget.
– Våra orderböcker är fyllda två till tre år framöver, men då vet vi inte hur en eventuell recession kan slå mot våra kunder och därmed även mot oss, säger han.
Parallellt med produktionen och rekryteringar arbetar Ljunghäll fortsatt intensivt med elkrisen. I augusti höll branschen, med teknikföretagen och även Vimmerby kommun, ett krismöte i Södra Vi med fokus på den allvarliga situation många företag befinner sig på grund av de skyhöga elpriserna.
Nya konkreta besked har ännu inte nått Ljunghäll efter det mötet.
– Nej, inte mer än det vi ser när vi följer händelseutvecklingen i media. Någon direkt respons hit till oss har vi inte fått, säger Anders Melin.
Han berättar att företaget försöker köpa in elen i förväg och ha en stor del av förbrukningen närmaste året säkrad till ett fast pris man är relativt nöjd med.
– Det går ut på att vi idag ska köpa el till ett pris vi tror ska gälla i juni nästa år. Ibland är det ett bra pris, ibland ett pris man absolut inte vill hoppa på. Senaste kvartalet har priset varit väldigt högt och då vill man inte hoppa på, säger han.
Ljunghäll är en mycket elintensiv industri och Anders Melin pekar på att företagets elkostnader fyrdubblats på cirka 1,5 år.
– Jag vill inte gå in på några summor, men det är enorma belopp som påverkar vårt resultat. Vi försöker ta igen det som går genom att ta ut mer från kunderna för produkterna. De flesta är redo att gå med på det, någon är inte det, då blir det jobbigt.