Tidigare i år blev det klart att Vimmerby Stadshotell och Guldkant har ansvaret för att ordna höstmarknad i Vimmerby i tre år framåt. Planeringen inför årets upplaga är igång.
– Vi håller på för fullt med att få in anmälningar från aktörer som säljer mat, lokala hantverkare och från föreningslivets håll. Det kommer att bli större och mer i år än förra året, säger Martina Andersson, hotellchef på stadshotellet.
Nytt för i år är att ett samarbete har inletts med "Vimmerby föreningsliv tillsammans", just för att kunna ge fler föreningar chansen att visa upp sig. En annan förändring är att marknaden kommer att pågå längre än i fjol.
För att hjälpa till att samordna och utveckla marknaden har företagsprofilen Marie Alsér anlitats som extern konsult, via det företag hon under året valt att satsa mer helhjärtat på än tidigare.
– Hon är delaktig i att få ihop dagsprogrammet. Anledningen till det är att jag och Henke (Henrik Hemmingsson från Guldkant reds. anm.) driver två stora verksamheter med full fart och kände att vi behövde någon mer som kan jobba dagligen med det här, för att vi ska få till en professionell och utökad marknad.
Det var Marie Alsér själv som tog upp kontakten för att erbjuda sina tjänster. Till en början var Martina Andersson och Henrik Hemmingsson tveksamma till att ta in konsulthälp, men efter några om och men ändrade de sig.
Är kostnaden av att anlita en konsult värt det?
– Det får vi utvärdera senare, men för nu känner vi att det är värt det för att kunna utveckla marknaden som vill. Det handlar om ett begränsat antal timmar och vi har gjort ett avtal som vi tycker känns både proffsigt och bra, så får vi se hur vi känner sen, säger Martina Andersson.
Alsér själv förklarar att hennes roll dels är att ta fram konceptet kring marknaden genom förslag på hur den fysiska gestaltningen ska vara och vilken känsla det ska förmedla, men också att agera koordinator genom att sköta kontakt med de aktörer som ska vara med.
– Vi har bland annat satt ett namn nu som vi håller på att ta fram en grafisk profil till. Mitt mål är att hjälpa till att designa den här marknaden i den anda som stadshotellet och Guldkant vill ha den.
Vilket namnet blir vill hon i nuläget inte avslöja, men en ledtråd är att det kopplar an till maten och måltiden som mötesplats.