Företagsprofil ska utveckla höstmarknaden i Vimmerby

Planeringen inför Vimmerbys höstmarknad är i full gång. Nytt för i år är bland annat ett tydligare fokus på föreningsliv, och att företagsprofilen Marie Alsér har anlitats som konsult i utvecklingsarbetet.

Bild från förra årets höstevenemang. Om Marie Alsér får gissa vad den största skillnaden i år gentemot då kommer att vara svarar hon att hon tror att det kommer vara ett mer sammanhållet koncept med tydlig riktning.

Bild från förra årets höstevenemang. Om Marie Alsér får gissa vad den största skillnaden i år gentemot då kommer att vara svarar hon att hon tror att det kommer vara ett mer sammanhållet koncept med tydlig riktning.

Foto: Matilda Söderberg

Vimmerby2024-06-23 07:00

Tidigare i år blev det klart att Vimmerby Stadshotell och Guldkant har ansvaret för att ordna höstmarknad i Vimmerby i tre år framåt. Planeringen inför årets upplaga är igång.

– Vi håller på för fullt med att få in anmälningar från aktörer som säljer mat, lokala hantverkare och från föreningslivets håll. Det kommer att bli större och mer i år än förra året, säger Martina Andersson, hotellchef på stadshotellet.

undefined
I arrangemanget står Henrik Hemmingsson och Martina Andersson i spetsen.
undefined
Martina Andersson vill att höstmarknaden ska bli ett återkommande evenemang som lockar folk även utifrån kommunen och stärker Vimmerby som varumärke. Bilden är från kontraktskrivandet tidigare i år.

Nytt för i år är att ett samarbete har inletts med "Vimmerby föreningsliv tillsammans", just för att kunna ge fler föreningar chansen att visa upp sig. En annan förändring är att marknaden kommer att pågå längre än i fjol.

För att hjälpa till att samordna och utveckla marknaden har företagsprofilen Marie Alsér anlitats som extern konsult, via det företag hon under året valt att satsa mer helhjärtat på än tidigare.

– Hon är delaktig i att få ihop dagsprogrammet. Anledningen till det är att jag och Henke (Henrik Hemmingsson från Guldkant reds. anm.) driver två stora verksamheter med full fart och kände att vi behövde någon mer som kan jobba dagligen med det här, för att vi ska få till en professionell och utökad marknad.

Det var Marie Alsér själv som tog upp kontakten för att erbjuda sina tjänster. Till en början var Martina Andersson och Henrik Hemmingsson tveksamma till att ta in konsulthälp, men efter några om och men ändrade de sig.

Är kostnaden av att anlita en konsult värt det?

– Det får vi utvärdera senare, men för nu känner vi att det är värt det för att kunna utveckla marknaden som vill. Det handlar om ett begränsat antal timmar och vi har gjort ett avtal som vi tycker känns både proffsigt och bra, så får vi se hur vi känner sen, säger Martina Andersson.

undefined
Marie Alsér har anlitats som konsult i arbetet med årets marknad. "Visionen är att sätta Vimmerby på kartan vad det gäller genuint hantverk kopplat till mat, och också den betydelse som matstunden har idag och har haft för oss historiskt, Det ska vara en klassisk marknad som känns genuin och god", säger hon.

Alsér själv förklarar att hennes roll dels är att ta fram konceptet kring marknaden genom förslag på hur den fysiska gestaltningen ska vara och vilken känsla det ska förmedla, men också att agera koordinator genom att sköta kontakt med de aktörer som ska vara med.

– Vi har bland annat satt ett namn nu som vi håller på att ta fram en grafisk profil till. Mitt mål är att hjälpa till att designa den här marknaden i den anda som stadshotellet och Guldkant vill ha den. 

Vilket namnet blir vill hon i nuläget inte avslöja, men en ledtråd är att det kopplar an till maten och måltiden som mötesplats.

undefined
Så här såg det ut under förra årets event.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!