Fortsatt kamp för direkt anslutning till Ostlänken

"Riksdagens trafikutskott tog till sig helhetsbilden att de miljoner Trafikverket sparar med sitt förslag att inte dra in Stångådalsbanan och Tjustbanan till en ny centralstation i Linköping blir dyra miljoner för samhället totalt sett."

Regionens delegation som besökte riksdagens trafikutskott på tisdagen. Fr v. Lena Granath (V), Malin Sjölander (M), utvecklingsdirektör Helena Nilsson, Angelica Katsanidou (S), Martin Kirchberg (SD), Jimmy Loord (KD) och Karin Helmersson (C).

Regionens delegation som besökte riksdagens trafikutskott på tisdagen. Fr v. Lena Granath (V), Malin Sjölander (M), utvecklingsdirektör Helena Nilsson, Angelica Katsanidou (S), Martin Kirchberg (SD), Jimmy Loord (KD) och Karin Helmersson (C).

Foto: Pressbild

Vimmerby2023-05-09 16:48

Det säger Helena Nilsson, utvecklingsdirektör i Region Kalmar, direkt efter tisdagsens möte med riksdagens trafikutskott. Där deltog också gruppledarna för samtliga partier i fullmäktige i Region Kalmar.

– Det är väldigt viktigt att vi visar på den breda enighet som finns kring den här frågan. Både inom regionen och tillsammans med Östergötland, säger hon.

Delegationen är nöjd med träffen

– Ledamöterna i utskottet visar stor förståelse för vår sak och de var väldigt intresserade och hade många frågor. De berättade att frågeställningarna även tagits upp på ett seminarium med Trafikverket för nån vecka sen. Sen har inte de mandat att avgöra frågan, säger Helena Nilsson.

undefined
Det är en anslutning till den nya centralstationen i Linköping regionen och kommunerna utmed Stångådalsbanan och Tjustbanan kämpar för. Riksdagens trafikutskott visar förståelse och engagemang, men har inget beslutsmandat i frågan. "Men det är absolut angeläget att fortsätta att trycka på politiskt", säger Helen Nilsson, utvecklingsdirektör i Region Kalmar.

Kärnan är att även Ostlänken fick minskat anslag när regeringen stoppade byggnationen av de nya stambanorna i fjol. Det vill Trafikverket bland annat lösa genom sitt förslag för Stångådalsbanan och Tjustbanan.

Bollen ligger fortsatt hos Trafikverket som i juni ska redovisa för regeringen hur man ska verkställa Ostlänken.

– För den skull går det absolut att utföra politisk påverkan. Vi träffade även länets riksdagsledamöter i dag och vi har flera skrivelser på gång och framför allt jobbar länets politiker vidare för att få ett svar från infrastrukturministern. Vi har inte hört något alls därifrån. Vi har också löpande dialog med tjänstemän på trafikverket. Så vi kör på ända in i kaklet, säger Helena Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!