Det säger Helena Nilsson, utvecklingsdirektör i Region Kalmar, direkt efter tisdagsens möte med riksdagens trafikutskott. Där deltog också gruppledarna för samtliga partier i fullmäktige i Region Kalmar.
– Det är väldigt viktigt att vi visar på den breda enighet som finns kring den här frågan. Både inom regionen och tillsammans med Östergötland, säger hon.
Delegationen är nöjd med träffen
– Ledamöterna i utskottet visar stor förståelse för vår sak och de var väldigt intresserade och hade många frågor. De berättade att frågeställningarna även tagits upp på ett seminarium med Trafikverket för nån vecka sen. Sen har inte de mandat att avgöra frågan, säger Helena Nilsson.
Kärnan är att även Ostlänken fick minskat anslag när regeringen stoppade byggnationen av de nya stambanorna i fjol. Det vill Trafikverket bland annat lösa genom sitt förslag för Stångådalsbanan och Tjustbanan.
Bollen ligger fortsatt hos Trafikverket som i juni ska redovisa för regeringen hur man ska verkställa Ostlänken.
– För den skull går det absolut att utföra politisk påverkan. Vi träffade även länets riksdagsledamöter i dag och vi har flera skrivelser på gång och framför allt jobbar länets politiker vidare för att få ett svar från infrastrukturministern. Vi har inte hört något alls därifrån. Vi har också löpande dialog med tjänstemän på trafikverket. Så vi kör på ända in i kaklet, säger Helena Nilsson.