Gymnasielärarna i kampen mot AI-fusk

Nu återvänder eleverna till Vimmerby Gymnasium efter några veckors sommarlov. Lärarna är redan i gång med förberedelser inför terminsstarten och i år har de mött en ny utmaning i att förhålla sig till potentiellt AI-fusk.

Kollegorna konstaterar att man aldrig blir fullärd som lärare. Med tiden kommer alltid nya utmaningar och då är det bra att ha varandra som stöd.

Kollegorna konstaterar att man aldrig blir fullärd som lärare. Med tiden kommer alltid nya utmaningar och då är det bra att ha varandra som stöd.

Foto: Annie Hogner

Vimmerby2023-08-22 05:00

Artificiell intelligens, AI, är ett flitigt omdiskuterat ämne i relation till skolans värld. I våras kunde Vimmerby Tidning skriva om att Vimmerby Gymnasium redan hade stött på flera fall där elever använt AI-verktyg för att fuska i skolarbetet.

– Det förekom ett flertal gånger i våras då lärare råkade ut för AI-genererad text. I vissa fall var det tydligare än i andra att texterna inte var skrivna av elever, men det är inte alltid helt lätt att se, berättar Tilda Kalle, lärare i bland annat svenska och historia, när vi besöker gymnasiet veckan innan skolstarten.

undefined
"Genom att göra AI till en integrerad del av undervisningen tror jag att vi få eleverna att förstå att vi inte är så omedvetna om verktygen som de kanske tror", säger läraren Tilda Kalle.

När fusken uppdagades testade vissa lärare att köra alla texter genom ett program som det var sagt skulle kunna upptäcka vilka texter som var skrivna av AI, men det visade sig inte vara tillförlitligt.

– Det är inte säkert att programmen som ska upptäcka fusk prickar rätt, så det är också en svårighet. För andra typer av fusk har vi en del hjälpmedel som faktiskt fungerar, men det har vi inte riktigt här än, säger Paula Jansson, lärare i svenska och tyskan samt projektledare för fortbildningen på skolan.

undefined
Läraren Paula Jansson betonar att det är skillnad på träning och match, i skolans värld översatt till övningsuppgifter och examinationer. "Om du vill lära dig nåt, gör dina fel när vi övar och lär dig något av dem, istället för att fuska", säger hon.

Hälften av lärarkåren kommer under hösten ha fortbildningskurser med särskilt fokus på AI. Först kommer fokuset ligga på hur examinationerna ska göras om för att motverka fusk, men längre fram ska även möjligheterna med AI diskuteras.

– Vi kollegor är otroligt viktiga för varandra när det händer nya saker som det här, för att kunna hantera det tillsammans, säger engelsk- och historieläraren Marie Oskarsson.

undefined
Läraren Marie Oskarsson är glad att ha kollegorna att diskutera med när skolans värld stöter på nya problem. Hon själv har upptäckt två fall inom historieämnet, där elever använt AI för att fuska.

I skolans svensklärargrupp är det bestämt att eleverna inte ska få skriva sina uppgifter hemma längre, utan det måste ske på lektionstid i ett stängt program.

Är det ett problem att arbete som skedde hemma förut nu tar lektionstid från annat?

– Till viss del kan det bli det och en del saker får vi kanske stryka, men med det här arbetssättet har vi märkt att många elever får lättare att koncentrera sig när de får en tydlig deadline och färre distraktioner, så det blir mer tidseffektivt och fler som blir klara i tid, säger Jansson.

Vissa lärare resonerar även kring om det ska bli fler handskrivna prov, men där väljer alla i kåren lite olika.

– I förlängningen gör den här omställningen hela vårt arbete mer rättssäkert i och med att vi kommer undan andra problem. Det är inte bara med AI det fuskas, konstaterar Kalle.

undefined
Kollegorna konstaterar att man aldrig blir fullärd som lärare. Med tiden kommer alltid nya utmaningar och då är det bra att ha varandra som stöd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!