I december var det tio Är sedan Markus och Elin Zeilon tog över butiken Djurproffsen i Vimmerby och samtidigt hade det gÄtt tvÄ Är sedan flyttlasset gick till de nya och större lokalerna pÄ MÀssbrogatan. Att flytta en butik mitt under pandemin var en risk och hade paret vetat vad som komma skulle hade de antagligen vÀntat, berÀttar Markus Zeilon för Vimmerby Tidning.
â Vi Ă€r jĂ€ttenöjda med flytten men det Ă€r svĂ„rt att utvĂ€rdera de hĂ€r Ă„ren pĂ„ grund av allt som varit med pandemin, ökade elkostnader och sĂ„ vidare. Det har dragit ner handeln och det har varit en konstig period, men kunderna Ă€r positiva till flytten och framför allt har det blivit bra mycket enklare att parkera vid butiken. Det var en av de största anledningarna till flytten, sĂ€ger han.
Butiken lĂ„g tidigare i de fortfarande tomma lokalerna pĂ„ Drottninggatan. Ăven om bĂ„de pandemin och det rĂ„dande ekonomiska lĂ€get har slagit mot Djurproffsen sĂ„ finns man fortfarande kvar vilket Markus menar Ă€r ett tecken pĂ„ att man gör nĂ„gonting rĂ€tt.
â Husdjur var populĂ€ra under pandemin och vi har absolut inte varit den mest drabbade branschen, men det har varit jĂ€kligt tufft Ă€ven för oss. Det har blivit lĂ„nga dagar utan semester sedan pandemin kom, vi har fĂ„tt jobba pĂ„ sommaren istĂ€llet för att anstĂ€lla sommarjobbare, sĂ€ger han.
I butiken jobbar egentligen bara Markus och Elin men just nu Àr Elin mammaledig och dÀrför fÄr de nu hjÀlp av Markus pappa som jobbar halvtid i butiken. Att de annars bara Àr tvÄ har fÄtt till följd att de i princip aldrig haft semester tillsammans.
â Det Ă€r tufft, men i gengĂ€ld sĂ„ jobbar vi ju med varandra sĂ„ vi fĂ„r umgĂ„s och ses pĂ„ jobbet istĂ€llet. Det Ă€r pĂ„ gott och ont men vi tycker ju ocksĂ„ att det Ă€r vĂ€ldigt roligt att hĂ„lla pĂ„ och vi trivs pĂ„ jobbet, sĂ€ger Markus Zeilon.
NÀr pandemin till slut började klinga av stod andra utmaningar för dörren. Höga priser pÄ el och foder gör det svÄrt att tÀnka framÄt och pÄ frÄgan om framtidsplaner svarar Markus att det mest handlar om att kÀmpa pÄ och hÀnga i.
â Vi har akvarier som stĂ„r igĂ„ng dygnet runt och ökade fraktkostnader har gjort att fodret blivit vĂ€ldigt dyrt, det blir prishöjningar bĂ„de hĂ€r och dĂ€r. Det Ă€r fel att sĂ€ga att vi gĂ„r pĂ„ knĂ€na men det Ă€r tufft nu och vi hoppas att det vĂ€nder, sĂ€ger han.