I två år har Vimmerby stått utan turistchef sen Peter Göransson slutade för nytt jobb i Västervik.
Ett halvår senare bröt pandemin ut och pressade den lokala turismen och besöksnäringen till det yttersta under fjolårets mer eller mindre uteblivna säsong. Det gjorde också att utvecklingsarbetet framåt lades åt sidan för att lägga kraften på företagens och näringens överlevnad.
Nu har det aktualiserats igen och nyligen hade utvecklingschefen en avstämning med politikerna i kommunstyrelsens arbetsutskott.
– Vi är många olika grenar som jobbar för samma sak; att göra Vimmerby mer attraktivt på olika sätt. Det ska vi fortsätta med på ett så effektivt sätt som möjligt och vi ser också nyttiga erfarenheter med pandemin, exempelvis hur viktigt det är att arbeta tillsammans, säger han.
Några beslut om en ny organisation eller om det ska anställas en ny turistchef är ännu inte tagna.
– Nej, vi jobbar vidare med organisationsformen och vi har bland annat Motala som en slags förebild för hur man får det att fungera och där tror jag det tog sex år eller så innan man satte sin organisation.
– När det gäller turistchef eller inte, ligger den frågan hos turistföreningen, säger Thomas Svärd.
Föreningen bildades för tiotalet år sedan när kommunen återtog näringslivsarbetet till den egna organisationen. Kommunen är sedan dess en stor delägare i turistföreningen som har ett 50-tal delägare och som bland annat driver turistbyrån.
Kristina Alsér är ordförande i styrelsen.
– Pandemin har påverkat väldigt mycket, inte minst att vi krokat arm och jobbat tillsammans på många fronter. Jag vill påstå att vi varit högst delaktiga i att påverka högre instanser hur olika lagar och stöd slår mot den typ av företag vi har och det arbetet har vi stor nytta av framåt, säger hon.
Sen förre turistchefen slutade har styrelsen varit mer aktiv och backat upp personalen på turistbyrån. Det är inte säkert att det blir någon ny turistchef över huvudtaget.
– Vi har ingen avsikt att utlysa någon tjänst, vi tror på mer samarbete och att en chef för kommunens näringslivsenhet kan fånga upp de frågor om exempelvis kompetens som lika viktig för besöksnäringen som för andra företag. I övrigt gör personalen på turistbyrån ett enastående jobb. Vi är trygga med kommunens process. Det viktiga är att det bli bra, inte att det går snabbt, säger Kristina Alsér.