Högre fart tillåts förbi camping och ridhus

Det blir tillåtet att köra fortare förbi Nossen och förbi Ryttargården. Hastigheten höjs till 60 kilometer i timmen. Campingägarna och ryttarföreningen har inga invändningar. Men politiskt finns kritik mot sänkningen till 40 på en annan gata.

I flera år drev kommunen på för att få ner hastigheten till max 50 kilometer på Grägarpsvägen förbi Nossen. När kommunen tog över ansvaret för vägen 2018 blev det snabbt en sänkning. Nu höjs hastigheten igen.

I flera år drev kommunen på för att få ner hastigheten till max 50 kilometer på Grägarpsvägen förbi Nossen. När kommunen tog över ansvaret för vägen 2018 blev det snabbt en sänkning. Nu höjs hastigheten igen.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2023-05-08 06:00
undefined
Trafikingenjör Maria Åkerö säger att ändringarna av hastigheterna är permanenta och en följd av "Rätt fart i staden" som kommunen håller på att införa i tätorterna.

Det är "Rätt fart i staden" som fortsätter att ge avtryck i hastighetssättningen på gator och vägar. Tidigare i vår sänktes hastigheten till max 40 på de flesta gator i stan. Nu är det dags för Grägarpsvägen och Sjöhagavägen förbi Vimmerby Camping vid Nossen och Ulriksdalsvägen som bland annat passerar Vimmerbyortens Ryttarförenings ridanläggning. Där blir det nu 60 kilometer som gäller.

Det är bara några år sen kommunen drev på hårt för att få ner hastigheten från 70 till 50 förbi Nossen.

"Kommunen blev huvudman för vägen 2018 och kunde på egen hand besluta om hastigheterna. Innan har vi fått avslag av länsstyrelsen. Nu har det varit 70 vintertid och 50 sommartid 1 maj–30 september. När det infördes hade vi inte påbörjat att genomföra "Rätt fart i staden" skriver trafikingenjör Maria Åkerö i ett mejl.

undefined
Hampus Thorstensson driver Vimmerby Camping . Han ser inte att campingen drabbas av nya hastighetsbegränsningar på vägarna intill. "Vi har andra problem med andra trafikanter."

Hampus Thorstensson på Vimmerby Camping ser inga problem med ny hastighetsbegränsning på vägarna.

– De trafikanter som ställer till det för oss ska inte köra i vare sig 50 eller 60, så hastighetsgränsen på vägen är inget problem för vår del säger han.

På räddningstjänstens uppmaning rekommenderas max 30 kilometer förbi passagen över vägen vid parkeringen till Nossen under sommaren.

Polisen har inga invändningar alls mot de nya hastigheterna.

undefined
Niklas Gustafsson (M) är även ordförande i ryttarföreningen: Där ser han inga problem med att högre hastighet tillåts förbi ridanläggningen. Däremot är han kritisk till sänkningen till 40 kilometer på Älåkragatan.

Niklas Gustafsson är ordförande i ryttarföreningen.

– Ulriksdalsvägen är så dålig att där kan ingen köra i 60 i vilket fall, så det ska inte vara någon som berör oss, säger han i egenskap av föreningens ordförande.

Som moderat politiker har han däremot kritiska synpunkter på hastighetsförändringar som genomförs.

– Jag trodde vi hade pausat "Rätt fart i staden" och jag är inte särskilt positiv till flera av de ändringar som nu genomförs. Framför allt tänker jag på sänkningen till 40 på Älåkragatan, säger Niklas Gustafsson (M). 

Han har tagit upp det och kommer att lyfta frågan på nytt i kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott. Där är Daniel Nestor (S) ordförande.

– Rätt fart i staden beslutades 2012, men har inte kommit igång förrän på senare tid. Inför förändringen på Älåkragatan gjordes en utredning om 40 eller 60, 50 finns inte som alternativ. Utredningen kom fram till att det är för många på och avfarter ut med gatan för att det ska vara trafiksäkert med 60 kilometer där, säger Daniel Nestor.

undefined
Daniel Nestor (S) är ordförande i kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott. Han säger att det är antingen 40 eller 60 som gäller på berörda vägar och gator.
På Älåkragatan har högsta tillåtna hastighet sänkts till 40 kilometer. "Fel" anser Niklas Gustafsson (M). Daniel Nestor (S) pekar på en utredning som motiverar sänkningen.
På Älåkragatan har högsta tillåtna hastighet sänkts till 40 kilometer. "Fel" anser Niklas Gustafsson (M). Daniel Nestor (S) pekar på en utredning som motiverar sänkningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!