Det är "Rätt fart i staden" som fortsätter att ge avtryck i hastighetssättningen på gator och vägar. Tidigare i vår sänktes hastigheten till max 40 på de flesta gator i stan. Nu är det dags för Grägarpsvägen och Sjöhagavägen förbi Vimmerby Camping vid Nossen och Ulriksdalsvägen som bland annat passerar Vimmerbyortens Ryttarförenings ridanläggning. Där blir det nu 60 kilometer som gäller.
Det är bara några år sen kommunen drev på hårt för att få ner hastigheten från 70 till 50 förbi Nossen.
"Kommunen blev huvudman för vägen 2018 och kunde på egen hand besluta om hastigheterna. Innan har vi fått avslag av länsstyrelsen. Nu har det varit 70 vintertid och 50 sommartid 1 maj–30 september. När det infördes hade vi inte påbörjat att genomföra "Rätt fart i staden" skriver trafikingenjör Maria Åkerö i ett mejl.
Hampus Thorstensson på Vimmerby Camping ser inga problem med ny hastighetsbegränsning på vägarna.
– De trafikanter som ställer till det för oss ska inte köra i vare sig 50 eller 60, så hastighetsgränsen på vägen är inget problem för vår del säger han.
På räddningstjänstens uppmaning rekommenderas max 30 kilometer förbi passagen över vägen vid parkeringen till Nossen under sommaren.
Polisen har inga invändningar alls mot de nya hastigheterna.
Niklas Gustafsson är ordförande i ryttarföreningen.
– Ulriksdalsvägen är så dålig att där kan ingen köra i 60 i vilket fall, så det ska inte vara någon som berör oss, säger han i egenskap av föreningens ordförande.
Som moderat politiker har han däremot kritiska synpunkter på hastighetsförändringar som genomförs.
– Jag trodde vi hade pausat "Rätt fart i staden" och jag är inte särskilt positiv till flera av de ändringar som nu genomförs. Framför allt tänker jag på sänkningen till 40 på Älåkragatan, säger Niklas Gustafsson (M).
Han har tagit upp det och kommer att lyfta frågan på nytt i kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott. Där är Daniel Nestor (S) ordförande.
– Rätt fart i staden beslutades 2012, men har inte kommit igång förrän på senare tid. Inför förändringen på Älåkragatan gjordes en utredning om 40 eller 60, 50 finns inte som alternativ. Utredningen kom fram till att det är för många på och avfarter ut med gatan för att det ska vara trafiksäkert med 60 kilometer där, säger Daniel Nestor.