Vardagen blir allt svårare att hantera för den som inte har tillgång till digitala lösningar för att göra betalningar och på andra sätt hantera pengar, det skriver länsstyrelsen i rapporten ”Bevakning av grundläggande betaltjänster 2023”, som kom på tisdagen.
Betalkonto, internetbank, BankID, bankkort och Swish är idag avgörande för möjligheten till att göra betalningar. Länsstyrelsen i Kalmar Län har intervjuat personer eller företrädare för personer som inte kan eller vill använda de här lösningarna och flera har svarat att de leder till att de inte fullt ut kan delta i dagens samhälle.
– De hamnar i ett utanförskap och förlorar delaktighet", säger Anna-Karin Drake, nationell samordnare för grundläggande betaltjänster på Länsstyrelsen, i ett pressmeddelande.
Samtidigt som kravet på att vara digital ökar minskar tillgången till kontanter, vilket enligt rapporten försvårar ytterligare för vissa grupper i samhället. "Även om minskningen verkar plana ut något kommer kontanter på sikt troligen försvinna", skriver länsstyrelsen.
Nyligen rapporterade Vimmerby Tidning om att flera handlare och näringsidkare slutat ta emot kontanter.
– Vi ser att utvecklingen leder till nya utmaningar. Med fler digitala betaltjänstlösningar ökar såväl individens som samhällets beroende av fungerande elförsörjning, internet och stabila elektroniska kommunikationer, säger Wilhelm Kyrk, nationell samordnare för grundläggande betaltjänster.