Nya infarten till ALV väcker frågor

Kommunstyrelsen ger klartecken till ny infart till ALV:s parkering. Nästa punkt att pricka av blir en träff med de boende i Kohagen. ”Jag förstår om det finns en oro. Skulle jag bo där skulle jag också undra hur det kommer att bli”, säger vd:n Jocke Johansson.

Det här förslaget för nya infarten är det som är tänkt att bli verklighet till säsongsstarten nästa år. Här framgår bland annat att det innan betalstationen är åtskilliga filer med inspiration från Disneyland i Paris. Karta: Vimmerby kommun

Det här förslaget för nya infarten är det som är tänkt att bli verklighet till säsongsstarten nästa år. Här framgår bland annat att det innan betalstationen är åtskilliga filer med inspiration från Disneyland i Paris. Karta: Vimmerby kommun

Foto: Vimmerby kommun

Vimmerby2024-09-12 06:00

I drygt två år har det förts en diskussion mellan Vimmerby kommun och Astrid Lindgrens Värld om ny infart till ALV:s parkering, något vi kunde berätta om i förra veckan. En enig kommunstyrelse har nu beslutat att den nya infarten ska bli av och tidsplanen är att den ska vara klar i maj nästa år.

Kostnaden uppskattas till två miljoner och finns med i investeringsbudgeten för nästa år.

I samband med den nya infarten ska ett servitut alternativt nyttjanderätt tecknas med ALV som ger kommunen rätt att nyttja och underhålla befintlig cykelväg från Kohagsområdet genom Astrids hagar. Detta gör att kommunen inte behöver anlägga ny cykelbana längs Kohagsvägen och kan ta bort denna post från kommande investeringar, cirka 2 miljoner kronor 2026.

”Detta för att möjliggöra ett nytt flöde med fler filer och en annan infart till ALV:s parkering på området. Det har tagits fram flera olika lösningar via konsult under våren där nedanstående förslag funnits vara den bästa lösningen. Den nya lösningen förväntas minska köbildningen på ringleder i Vimmerby tätort under högsäsong genom att den möjliggör en snabbare incheckning plus att infarten med fler filer på ALV:s område tar upp mer av köerna”, skriver kommunstyrelsen.

– Flaskhalsen försvinner, köerna ska minska betydligt enligt förslaget. Det blir många filer in på ALV-området och en två kilometer längre vägsträcka som bilarna ska fördelas på, säger Lars Sandberg (C). 

undefined
Jocke Johansson, vd på Astrid Lindgrens Värld, säger att mötet med berörda i Kohagen är viktigt. "Jag förstår att man har frågor och funderingar, men vår tolkning är verkligen att trafiksituationen kommer att bli bättre."

Men förslaget har väckt frågor redan innan det klubbats i kommunstyrelsen, inte minst från boende i Kohagen. Något som Jocke Johansson, vd för Astrid Lindgrens Värld förstår.

– All respekt för att man funderar och undrar, men vår bild är verkligen att det här kommer att bli till det bättre, i trafikflödet inte minst.

Den 18 september kommer berörda att kallas till ett möte med kommunen och ALV.

– Egentligen vill jag att de boende ska få informationen direkt, inte via media.

Kan du ändå beskriva hur den nya infarten är tänkt?

– Istället för att svänga vänster i det vi kan kalla ”vår rondell” om man kommer från räddningstjänsten eller åka rakt fram om man kommer österifrån på Lundgatan eller Astrid Lindgrens Näs kommer man att svänga in höger, och nästan direkt vänster in i skogen och runda boendeanläggningen runt hela vår fastighet på en väg som blir tvåfilig. 

Den nya infarten kommer alltså delvis att gå parallellt med Kohagen.

– Ja, det kan man säga, en liten sträckning parallellt innan den ganska direkt viker av vänster från Kohagsgatan mot kraftledningen som ligger där i skogen. 

På parkeringen finns plats för 2 300 bilar. När det är högtryck är parkeringen full. Men villaägarna i Kohagen ska inte behöva se tusentals bilar passera till förmiddagskaffet.

– Nej, det kommer man inte att göra, vägen kommer vika av innan Mirabells gata, men att den kommer närmare det gör den ju absolut. Men det kommer att vara träd på båda sidor den här vägen, såväl upp mot bostadsområdet som ner mot vår anläggning Lilla staden.

Den nuvarande infarten kommer att vara kvar när parken har höstlovsöppet. Sedan ska den bort.

– Även tunneln försvinner och det blir en mer sömlös övergång mellan park och boende. Vi låter det gå något år för att se hur flödet blir, innan vi bestämmer om den gröna ytan ska göras om till ytterligare gästboende eller om vi utökar parken åt det hållet, säger Jocke Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!