– Vi har ett jättebehov av nytt folk till de mindre stationerna, säger Roger Karlsson, utbildningsansvarig vid räddningstjänsten i Vimmerby kommun.
I höstas inledde räddningstjänsten rekrytering av ett tiotal deltidsbrandmän för att säkra behovet framåt.
Kampanjen gav ett oväntat stort antal sökande.
– Från början var det ett 25-tal. Sen föll en del bort, bland annat några som uppfattat att det var heltidstjänster. Vi bjöd in 16 sökande till en informationsträff i november och elva kom, säger Roger Karlsson.
De elva ska kallas till tester och en fördjupad intervju efter årsskiftet. Två av de elva sökande är kvinnor.
Testerna riktar in sig på klaustrofobi, höjdfordon och moment och belastning.
– De som är kvar efter det får genomgå en läkarundersökning hos företagshälsovården, innan utbildningen i Västervik i april-maj, säger Roger Karlsson.
Han räknar med att det ska täcka de sju-åtta tjänster som ska bemannas i Vimmerby.
– Det är ett jättebra resultat. Men tyvärr har vi bara sökande till stationen i Vimmerby.
I dag finns beredskap dygnet runt även vid stationerna i Södra Vi, Rumskulla och Tuna. Det innebär tolv deltidsanställda i Södra Vi och nio vardera i Rumskulla och Tuna för att hålla tre jourgrupper per station.
– Det är ansträngande för många att vara uppbunden av jour var tredje vecka som familjelivet ser ut i dag. Det innebär också en större uppoffring att ha beredskap på de mindre orterna. De kan inte åka med familjen till stan, som vi i Vimmerby kan fast vi har jour. Vi hinner ju i tid till stationen vid ett larm, säger Roger Karlsson.
Räddningstjänsten avser att öka på fyra jourgrupper inom ett par år. Men det kräver mer personal.
– I Södra Vi har vi nyligen fått in en ny personal så vi ligger i fas, men vi har ingen mer på väg in. I Rumskulla fungerar det också än så länge tack vare samarbetet med Mariannelund. I Tuna är det svårare att rekrytera, bland annat för att det finns så få arbetsgivare.
Det gör att andra lösningar kan bli aktuella på sikt.
– Det skulle till exempel kunna vara en "första insats-bil" som den med jour har hemma och åker direkt vid larm och utför första insatsen tills Vimmerby hinner fram. Men det finns andra varianter också och det finns inga beslut eller så om något än.