Så ska SJ vända kritiken: "Där har vi en resa att göra"

Efter kritiken mot den senaste tidens tågstrul hänvisade Kalmar Länstrafik vidare till SJ Krösa och avtalet som finns mellan parterna. Nu ger SJ Krösa sin syn på problematiken och hur man planerar att lösa bristerna i ersättningstrafiken.

"Det finns omvärldsaspekter som påverkar. Vi har en period nu på senvåren och sommaren med en del charterbussar som går och som gör att utbudet av tillgängliga bussar minskar", säger Björn Moholm, chef för trafikledning och planering på SJ Krösa, som en anledning till de nuvarande bristerna i ersättningstrafiken.

"Det finns omvärldsaspekter som påverkar. Vi har en period nu på senvåren och sommaren med en del charterbussar som går och som gör att utbudet av tillgängliga bussar minskar", säger Björn Moholm, chef för trafikledning och planering på SJ Krösa, som en anledning till de nuvarande bristerna i ersättningstrafiken.

Foto: Johanna Rotebäck/Privat

Vimmerby2022-06-13 18:00

Pendlare på sträckan mellan Kalmar och Linköping har riktat svidande kritik mot den senaste tidens opålitliga avgångar som kantats av förseningar, inställda tåg och bristande ersättningstrafik. På Kalmar Länstrafik säger man sig vara medvetna om att problemen med tågtrafiken har ökat den senaste tiden men hänvisar vidare till SJ Krösa som man slutit avtal med att ombesörja för trafiken. 

– Rotorsaken till problemet är dåliga fordon och infrastruktur. Både banan och fordonen är kraftigt eftersatta gällande underhåll. En långsiktigt åtgärd från SJ:s sida är att komma till rätta med rotorsaken. Vi ska egentligen inte behöva köra bussar utan vårt huvuduppdrag är att köra tåg och där har vi en resa att göra. Vi tog över trafiken så sent som i december, så vi har inte kört mer än ett halvår, så där har vi en utmaning, säger Björn Moholm, chef för trafikledning och planering på SJ Krösa.

Vad är en mer kortsiktig lösning?

– Vi måste prata med vår underleverantör och lyfta problemet med dem och prata med KLT. Möjligheten att avropa KLT:s lokala bussar har vi nyttjat lite tidigare men vi kan utnyttja den tjänsten ännu mer. Men mycket hänger ihop med det långsiktiga resan och den gör vi inte ensamma på SJ utan den behöver vi göra tillsammans med KLT.

Varför har det varit svårare med ersättningstrafik just nu?

– Det finns omvärldsaspekter som påverkar. Vi har en period nu på senvåren och sommaren med en del charterbussar som går och som gör att utbudet av tillgängliga bussar minskar.

Så de väljer att köra charter istället?

– Ja och det är också något som vi behöver prata med vår bussleverantör om – för det ska vara mer attraktivt att köra busstrafik för SJ, även om vår uppgift är att köra tåg.

Men enligt SJ är varken bristerna gällande infrastrukturen eller de föråldrade tågen problem de kan lösa på egen hand och de kommer att behöva stöd från Region Kalmar för att komma till en långsiktig lösning.  

– Det här med att köra Krösatrafiken är ett uppdrag vi gör åt regionen. Jönköpings länstrafik äger alla Krösatåg så det vi behöver hjälp med från regionen är att lyfta det här med att underhållet på banan behöver bli bättre. För underhållet på banan är under all kritik anser vi på SJ, säger Moholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!