– Jag har tågpendlat hela mitt yrkesliv och pendlat till Vimmerby sedan 2012. Det har varit strul tidigare också men det har blivit mycket värre, säger gymnasieläraren Paula Jansson som pendlar från Rimforsa.
Månadspriset för en pendlare från Linköping landar runt 2 000 kronor och tågen går med två till tre timmars intervaller.
– Vill man komma till jobbet på morgonen får man gå upp jättetidigt och behöver man jobba längre än till 16.00 då får man vänta tills 18.20. Dessutom är det ofta strul och det är väldigt sällan det bara strular en liten stund.
När tåget är försenat eller inte ankommer ska det ersättas, oftast av buss. Något som under senaste tiden inte har fungerat.
– En morgon när vi stod och väntade meddelade de att "vi återkommer". Då förstår man att de inte ens fått tag i någon ersättningsbuss. Sedan kom ett nytt meddelande som hänvisade till nästa avgång. Då var vi några pendlare i Rimforsa som delade en bil men de från Linköping hade inte samma möjlighet. De väntade i två timmar på nästa avgång som också blev inställd och ersattes av en buss som kom 40 minuter senare.
Men problemen sker både till och från jobbet och för Jansson har det lett till mycket frustration och stress.
– Jag har barn och en dag hann jag inte hem innan fritids hade stängt, då handlar det om att få tag på en barnvakt som kan hämta. Jag jobbar deltid för att få mer tid med mina barn men så äts min lediga tid upp av att vänta på ett tåg som inte kommer. Det tar av ens fritid och man har redan anpassat sitt liv så mycket efter pendlingen.
En annan aspekt när tågtrafiken strular är hur kompetensförsörjningen påverkas menar Jansson.
– Vimmerby skulle inte få fram sin arbetskraft om det inte gick att pendla hit. Det är jätteviktigt för kompetensförsörjningen och för att pendlarna ska orka att kollektivtrafiken fungerar. Om det skulle fungera bättre tror jag att fler skulle välja att pendla och även om detta bara är ett hörn av Sverige måste man kunna pendla hit och åka härifrån.
På Kalmar Länstrafik är man medvetna om att problemen med tågtrafiken har ökat den senaste tiden.
– Det har eskalerat de senaste två veckorna. Det som har hänt är man från entreprenörens sida inte har fått fram ersättningstrafik. Det är generellt svårt med ersättningstrafiken i hela Sverige men den situationen vi har nu med så många inställda avgångar har vi inte varit med om innan. Det är rätt frustrerande, säger basenhetschef för tågtrafiken Katharina Seijsing.
Problemet, menar Seijsing, ligger hos SJ som KLT slutit avtal med.
– Vi har beställt trafik som SJ åtagit sig att utföra, och vi skulle aldrig beställa trafik som vi inte tror att de kan utföra, men vi tappar resenärer på det här för tillförlitligheten fallerar och det är jätteallvarligt. Att ställa in och hänvisa till nästa avgång är inte acceptabelt. Vårt krav är att inställda avgångar ersätts och uppdraget är ersättning för samtliga resenärer.
Hur kommer ni att lösa problemet?
– Vi är jätteangelägna om att lösa det här snabbt. Vi har senast i morse varit i kontakt med SJ och begärt att de ser över sina rutiner och hittar andra lösningar. Vi ska ha en avstämning nästa vecka och förväntar oss ett besked då. Vi skulle också behöva få in resenärernas synpunkter till oss för att kunna ta det vidare och ge eftertryck på trafikföretagen, säger Seijsing.