På onsdagen berättade Vimmerby Tidning att lokala och regionala toppolitiker ryter ifrån och begär möte med infrastrukturministern. Det efter att Trafikverket presenterat förslaget att Tjust- och Stångådalsbanan i framtiden får sin station två kilometer från den nya centralstationen i Linköping. De som vill åka vidare till exempelvis till Stockholm behöver då åka buss mellan stationerna.
– I våra förslag gör vi avvägningar mellan kostnader och nyttor och vi tvingas välja bort saker och ting, vi har också en budget och måste se till att vi får mest pang för pengarna. Vi tycker att det vi föreslår är en likvärdig lösning med den funktion som finns idag och den är också till en rimlig kostnad, säger Fredrik Brokvist, långsiktig planerare för Region Öst på Trafikverket, till Vimmerby Tidning.
I förslaget från Trafikverket placeras Linköpings nya centralstation i ett läge mellan den nuvarande stationen och Tornby men passagerarna på Stångådalsbanan skulle få kliva av och på i Tannefors. Förslaget har inte fallit i god jord hos politikerna som menar att Tjust- och Stångådalsbanan då klipps av från det nationella järnvägsnätet.
– De som uttalar sig är ju de som är negativa. Utifrån hur dagens trafiksystem ser ut så kan jag förstå att man ser svårigheter men samtidigt skapar det möjligheter. Jag hoppas att regionerna tittar på de nya förutsättningarna och grubblar på vilka behov som finns och hur man tillgodoser dem. Det finns möjligheter att lösa både det ena och det andra, säger Brokvist.
Han pekar på att med den nya placeringen finns möjligheten att bygga en anslutning så att banorna enkelt kan ansluta till stambanan norrut. Då skulle möjligheten finnas att driva trafik mot Norrköping eller Stockholm. Det stora Ostlänkenprojektet kommer stå klart omkring 2035 och därför finns det fortfarande möjlighet till förändringar.
– Vi är i ett tidigt skede och vi har inte ens startat järnvägsplanen. Vi avser att fatta ett inriktningsbeslut som ska vara vägledande i den kommande järnvägsplanen och i den ingår ett antal samråd där intressenter har möjlighet att tycka, tänka och påverka. Det är där vi är och vi kommer att föra diskussionen vidare för att komma fram till en lösning som går att ta vidare, säger Fredrik Brokvist.
Frågan om slutstation för Stångådalsbanan blev också föremål för diskussion i kommunstyrelsen i Vimmerby under onsdagen.
– Vi har gjort klart för Trafikverket, tillsammans med andra kommuner i Kalmar län, att vi inte tycker om deras förslag. Man behöver ta det i ett sammanhang, säger kommunstyrelsens ordförande Helen Nilsson (S).
Hon har tillsammans med oppositionsrådet Niklas Gustafsson (M) företrätt Vimmerby kommun vid möten kring järnvägsfrågan.
– Vi vill inte ha en buss från Tannefors för att komma till Stockholmståget. Det är heller inte gynnsamt för invånarna i Kalmar län om tåget kör till Norrköping så man kan byta där. Ska man till Göteborg tvingas man ju åka dit och vända, säger Gustafsson.
– Här behöver de lokala riksdagsledamöterna agera så det blir ett tryck ovanifrån, säger Jacob Käll (C).
Därför ska kommunstyrelsen bjuda in de tre mest lokala riksdagspolitikerna Gudrun Brunegård (KD), Marie Nicholson (M) och Tomas Kronståhl (S).