Vill flytta tågets slutstation: "Likvärdig lösning"

De kommunledande politikerna i Vimmerby är kritiska till förslaget att Stångådalsbanan inte ska ansluta till ett nytt resecentrum i Linköping. Men Trafikverket anser inte att en flytt av slutstationen i Linköping skulle innebära någon dödsstöt utan snarare nya möjligheter.

Resenärer som åker från Vimmerby till exempelvis Stockholm skulle enligt det nya förslaget behöva åka omkring två kilometer med buss för att byta tåg i Linköping.

Resenärer som åker från Vimmerby till exempelvis Stockholm skulle enligt det nya förslaget behöva åka omkring två kilometer med buss för att byta tåg i Linköping.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2023-02-16 06:00
undefined
Helen Nilsson (S) är kommunstyrelsens ordförande i Vimmerby. Hon är kritisk till Trafikverkets förslag om järnvägsknuten i Linköping.

På onsdagen berättade Vimmerby Tidning att lokala och regionala toppolitiker ryter ifrån och begär möte med infrastrukturministern. Det efter att Trafikverket presenterat förslaget att Tjust- och Stångådalsbanan i framtiden får sin station två kilometer från den nya centralstationen i Linköping. De som vill åka vidare till exempelvis till Stockholm behöver då åka buss mellan stationerna.

– I våra förslag gör vi avvägningar mellan kostnader och nyttor och vi tvingas välja bort saker och ting, vi har också en budget och måste se till att vi får mest pang för pengarna. Vi tycker att det vi föreslår är en likvärdig lösning med den funktion som finns idag och den är också till en rimlig kostnad, säger Fredrik Brokvist, långsiktig planerare för Region Öst på Trafikverket, till Vimmerby Tidning.

undefined
Den långa röda rektangeln markerar var Stångådalsbanans nya slutstation skulle ligga. Den röda punkten visar läget för dagens stopp i Tannefors. Den bruna rektangeln i övre delen av bilden visar det ungefärliga läget för den nya centralstationen.

I förslaget från Trafikverket placeras Linköpings nya centralstation i ett läge mellan den nuvarande stationen och Tornby men passagerarna på Stångådalsbanan skulle få kliva av och på i Tannefors. Förslaget har inte fallit i god jord hos politikerna som menar att Tjust- och Stångådalsbanan då klipps av från det nationella järnvägsnätet.

– De som uttalar sig är ju de som är negativa. Utifrån hur dagens trafiksystem ser ut så kan jag förstå att man ser svårigheter men samtidigt skapar det möjligheter. Jag hoppas att regionerna tittar på de nya förutsättningarna och grubblar på vilka behov som finns och hur man tillgodoser dem. Det finns möjligheter att lösa både det ena och det andra, säger Brokvist. 

undefined
"Vi tycker att det vi föreslår är en likvärdig lösning med den funktion som finns idag och den är också till en rimlig kostnad", säger Fredrik Brokvist på Trafikverket.

Han pekar på att med den nya placeringen finns möjligheten att bygga en anslutning så att banorna enkelt kan ansluta till stambanan norrut. Då skulle möjligheten finnas att driva trafik mot Norrköping eller Stockholm. Det stora Ostlänkenprojektet kommer stå klart omkring 2035 och därför finns det fortfarande möjlighet till förändringar.

– Vi är i ett tidigt skede och vi har inte ens startat järnvägsplanen. Vi avser att fatta ett inriktningsbeslut som ska vara vägledande i den kommande järnvägsplanen och i den ingår ett antal samråd där intressenter har möjlighet att tycka, tänka och påverka. Det är där vi är och vi kommer att föra diskussionen vidare för att komma fram till en lösning som går att ta vidare, säger Fredrik Brokvist. 

undefined
Oppositionsrådet Niklas Gustafsson (M) menar att Trafikverkets förslag missgynnar invånarna i Kalmar län.

Frågan om slutstation för Stångådalsbanan blev också föremål för diskussion i kommunstyrelsen i Vimmerby under onsdagen.

– Vi har gjort klart för Trafikverket, tillsammans med andra kommuner i Kalmar län, att vi inte tycker om deras förslag. Man behöver ta det i ett sammanhang, säger kommunstyrelsens ordförande Helen Nilsson (S).

Hon har tillsammans med oppositionsrådet Niklas Gustafsson (M) företrätt Vimmerby kommun vid möten kring järnvägsfrågan.

– Vi vill inte ha en buss från Tannefors för att komma till Stockholmståget. Det är heller inte gynnsamt för invånarna i Kalmar län om tåget kör till Norrköping så man kan byta där. Ska man till Göteborg tvingas man ju åka dit och vända, säger Gustafsson.

– Här behöver de lokala riksdagsledamöterna agera så det blir ett tryck ovanifrån, säger Jacob Käll (C).

Därför ska kommunstyrelsen bjuda in de tre mest lokala riksdagspolitikerna Gudrun Brunegård (KD), Marie Nicholson (M) och Tomas Kronståhl (S).

Förslaget

Tjust- och Stångådalsbanan föreslås ha Tannefors norra som slutstation i Linköping i framtiden, och alltså inte ansluta till centralstationen som planeras i samband med bygget av Ostlänken.

Istället föreslås en bussanslutning för resenärerna från Tannefors till exempelvis Stockholmståget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!