Vimmerbytjej om det nya EPA-förslaget: "Lite blandat"

Transportstyrelsen har haft i uppdrag av regeringen att se över säkerhetskraven kring A-traktorer och en rad regelskärpningar föreslås nu för att minska olyckorna. Vimmerby Tidning har pratat med EPA-föraren Sofia Rozanova om de nya förslagen.

Vinterdäck, krav på bilbälte och endast en passagerare per plats är några av Transportstyrelsens förslag på skärpta säkerhetsregler för A-traktorer. Övriga är: Tvåårig prövotid för körkort, införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning, skärpta krav på utrustning för avgasrening.

Vinterdäck, krav på bilbälte och endast en passagerare per plats är några av Transportstyrelsens förslag på skärpta säkerhetsregler för A-traktorer. Övriga är: Tvåårig prövotid för körkort, införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning, skärpta krav på utrustning för avgasrening.

Foto: Dennis Pettersson

Vimmerby2022-11-02 12:00

Under tisdagen kom beskedet att Transportstyrelsen föreslår flera skärpta åtgärder för A-traktorer. Det handlar bland annat om krav på bilbälte, krav på max en passagerare per plats och krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar. Sofia Rozanova är en av de som kör EPA i Vimmerby.

– Alla de här regelförändringarna kan öka säkerheten och det är ändå det viktigaste men det är lite blandat vad jag tycker om dem. Jag förstår att det är säkrare med en passagerare per säte även om man kanske inte vill ha den regeln.

Det ska även införas tekniska krav som ska göra det svårare att trimma A-traktorerna. 

– Vad jag ser i stan så åker alla bra. Samtidigt tror jag att en höjning av hastigheten hade kunnat få fler att låta bli att trimma.

Men Transportstyrelsen kommer i dagsläget inte yrka på någon förändring av hastigheten utan 30 kilometer i timmen kvarstår.

Enligt Transportstyrelsen skedde totalt 368 olyckor under 2021, tre gånger så många jämfört med det årliga genomsnittet 2016–2019. Mellan 2017 och 2021 omkom sammanlagt sex personer i trafikolyckor där A-traktorer var inblandade. Den här hösten har fyra ungdomar omkommit inom loppet av bara tre veckor.

– Säkerheten är det viktigaste och alla reglerna kommer göra det bättre hoppas jag.

Varför åker du EPA?

– Det är lättare att ta sig dit man vill och så är det kul, säger Sofia Rozanova.

Kommunpolis Håkan Karlsson är generellt positiv till Transportsstyrelsens förslag om skärpta åtgärder för A-traktorer och menar att det är av stor vikt att lösa manipulationsfrågan.

– Alla förbättringar är bra, sen förutsätter det att man är laglydig. Det är ganska viktigt hur man tänker lösa det med hastigheten. Kommer det hämma att man inte kan trimma dem? Om en förare exempelvis kör in i ett träd i max 30 kilometer i timmen kommer personen med största sannolikhet att klara sig istället.

I dagsläget krävs det att föraren har ett mopedkörkort klass 1 (AM) för att få köra A-traktor. 

– Det tycker jag alltid är galet. En A-traktor är inte en moped och det är stor skillnad mellan att köra på två hjul, säger Håkan Karlsson.

Han fortsätter:

– Det är mycket annat som ingår, exempelvis vikten och fordonsplaceringen.

Förslaget för A-traktorer

Transportstyrelsens förseslår:

Krav på bältesanvändning.

Krav på endast en passagerare per plats.

Tvåårig prövotid för körkort.

Krav på vinterdäck.

Införande av tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning.

Skärpta krav på utrustning för avgasrening.

Källa: Transportstyrelsen, Polisen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!