Tillsammans har de skrivit en avsiktsförklaring kring den här miljösatsningen. Kommunen har en fordonsflotta i storleksordningen 140 lätta fordon och målet är att de ska drivas med fossilfria bränslen på sikt.
– Biogas kommer att vara en betydande del, säger kommunalrådet Lars Rosander (C).
Som delägare har kommunen också en del att säga till om hos ÖSK och enligt avtalet ska kommunen påverka även dem att ställa om till biogasdrift av renhållningsfordon och andra fordon.
Dessutom lovar kommunen att hjälpa till att hitta en bra plats för biogasmacken i Hultsfred, som Hagelsrum vill bygga. Det finns några områden som är aktuella i diskussionen mellan kommun och företag.
En annan viktig del i avtalet är att kommunen ska jobba för att det matavfall som samlas in ska köras till Hagelsrum och ingå i biogasproduktionen där. I dag körs det till Linköping och Kalmar ör att bearbetas, men när det avtalet går ut hoppas man kunna knyta ihop kretsloppet ytterligare.
Hagelsrum planerar att bygga biogasmackar i Hultsfred, Högsby och Vimmerby. Det är omfattande projekt som planeras, och kostnaderna är höga. Hagelsrum har beviljats 20 miljoner i bidrag från Naturvårdsverkets Klimatkliv, och beräknas täcka 70 procent av kostnaden.
De planerade anläggningarna kommer att vara anpassade för personbilar och lätta lastbilar i första hand, men även bussar kan tankas i nödfall.
I nuläget beräknar man att kommunala fordon i de tre kommunerna kommer att utgöra hälften av kundkretsen.