REPORTAGE: Entreprenören körde sönder sågverkets asfalt

Södra Vi
Lästid cirka 5 min

På den lilla vägen som leder till det lokala sågverket går dagligen trafik med 60 ton tunga lastbilar. Efter att arbete utförts på järnvägen i närheten har känslor rörts upp. Vägen är sprucken och ingen verkar vilja ta ansvar för vad som hänt.

Det är en märkbart irriterad Jan Praznik som tar emot Vimmerby Tidning på sågverket på Ansgarius Svensson AB i Södra Vi. Han pekar och visar den uppfläkta och spruckna asfalten längs vägen mot sågverket från Pumpen-hållet.

– Jag tycker inte att det är schysst och det är klart att man blir förbannad. Jag har inga som helst problem med att de fått låna vägen men man måste ju rätta till och laga efter sig, säger Jan Praznik, som tillhör ägarfamiljen på sågverket.

Historien om den trasiga asfalten och vem som bär ansvaret tar sin början flera år tillbaka i tiden. Marken utanför sågverket ägs av Stab Suecia men det är Ansgarius Svensson själva som sköter underhållet av vägen från sågen till Pumpen.

undefined

"Jag tycker inte att det är schysst och det är klart att man blir förbannad."

Jan Praznik

Ansgarius Svensson AB

För ungefär 2,5 år sedan påbörjade Trafikverkets entreprenör Infranord ett underhållsarbete vid plankorsningen intill sågverket efter att järnvägsövergången och balkarna som rälsen ligger på blivit underkända. Den befintliga betongövergången byttes, som en tillfällig lösning, ut mot träribbor som inte höll för sågverkets dagliga trafik med 60 ton tunga timmerlastbilar. Trots påtryckningar tvingades sågverket vänta i två år på att få dit en ordentlig övergång men efter en artikel i Vimmerby tidning i höstas kom den till slut på plats.

undefined
Man tvingades vänta i över två år men nu är den nya järnvägsövergången på plats och den är Ansgarius nöjda med.

"Det är då de tar sönder asfalten"

Under arbetet med järnvägsövergången och sliprarna under rälsen använde entreprenören Infranord ett stickspår på järnvägen. En stor mängd makadam lades upp på marken utanför sågverket och tågvagnarna lastades för att sedan kunna köra ut på rälsen under nätterna och byta sliprar när det inte var någon trafik.

– Det är då de tar sönder asfalten här när de kör med sin stora lastmaskin fram och tillbaka, det har varit mycket trafik på vägen och jag har bilder som klart och tydligt visar att det är Infranords lastmaskin som ligger bakom sprickorna. Man ser också att asfalten inte är lika krackelerad på de ställena där de inte har kört, säger Jan Praznik på Ansgarius Svensson.

undefined
Jan Praznik visar sprickorna i asfalten längs vägen. I kurvan han pekar på har Infranord låtit asfaltera litegrann, men det är också den enda åtgärden som entrepenören gjort.
undefined
Jan Praznik har pratat med Infranord om den uppfläkta spruckna asfalten men menar att företaget inte vill ta något ansvar. Efter avslutat arbete har de lagt en klick asfalt för att laga sprickor i en kurva, men problemen är enligt Praznik mycket större.
undefined
Bild från vägen som som leder fram till sågverket Ansgarius Svensson AB i Södra Vi.
undefined
Bild från vägen som som leder fram till sågverket Ansgarius Svensson AB i Södra Vi.
undefined
Bild från vägen som som leder fram till sågverket Ansgarius Svensson AB i Södra Vi.

Entrepenören slutade svara

Jan Praznik har pratat med Infranord om den uppfläkta spruckna asfalten men menar att företaget inte vill ta något ansvar. Efter avslutat arbete har de lagt en klick asfalt för att laga sprickor i en kurva, men problemen är enligt Praznik mycket större.

– De tyckte det var tillräckligt och jag fick också en bild eftersom de menar att asfalten var sprucken redan innan de kom hit och började köra. Det roliga är ju att man på den bilden ser gruset som de hade med sig och la här. Visst var asfalten inte perfekt överallt innan de kom men det var inte alls på den här nivån, säger han.

undefined
"Den här stolpen är en markering för vårt vatten och till och med den har de kört av", säger Jan Praznik.
undefined
Ansgarius Svensson AB i Södra Vi.
undefined
Jan Prazniks egen bild från när Infranord använde marken som grusupplag under tiden de arbetade vid järnvägen.
undefined
Efter arbetet la Inranord asfalt i kurvan på bilden, men det är den enda åtgärden som entrepenören vidtagit.

Infranord har inte svarat på Jan Prazniks mejl sedan den 25 oktober och hänvisar istället till Trafikverket, som inte heller svarat.

– Det är inga jättekostnader det handlar om, vi har fått en offert på 50 000 kronor från asfaltsläggare. Vi asfalterar själva här inne ungefär vartannat år och de hade kunnat ta vägen också i samma veva, men Infranord ville inte ta den kostnaden eftersom de inte tycker att det är deras problem, säger han.

Ingenting händer och vintern kom emellan och den trasiga asfalten fortsätter att påverka Ansgarius Svensson AB. Ju längre tiden går desto värre och därmed dyrare att laga blir det. 

– Jag sa till Infranord i höstas att det är bra om det lagas innan vintern för att när vi plogar så går den sönder ännu mer eftersom sprickorna fastnar i plogen. Sprickorna kommer krypa och vi kommer att få lägga massor av tusenlappar på att laga det här, vilket jag inte har lust med när det inte är vi som ställt till det. Sen om det är Trafikverket som är uppdragsgivare, det skiter jag i eftersom det är Infranord som varit här och de som ska se till att det blir löst. Det är jättedåligt och vad är den kostnaden att bråka om för ett så stort företag, säger Jan Praznik. 

undefined

"Det är inte mycket vi kräver här ute. Vi bidrar väldigt mycket till kommunkassan men får väldigt lite tillbaka"

Jan Praznik

Ansgarius Svensson AB

"Inte nödvändigt med åtgärder"

När Vimmerby Tidning når entrepenadingenjören på Infranord, som Jan Praznik haft kontakt med, och som inte svarat sedan oktober berättar han att han "bytt sida" och numera jobbar på Trafikverket. Därför kan han inte svara på frågor och han jobbar inte heller med sträckan förbi sågverket i sin nya roll. Istället kontaktar Vimmerby Tidning företagets affärschef Emelie Dahlén. 

Affärschefen svarar inte på frågor i telefon men lovar att återkomma i ärendet. Flera dagar senare svarar hon på ett mejl:

"Det stämmer att vi har gjort arbeten i anslutning till denna väg då den går nära järnvägsspåret. Arbetena har vi genomfört på uppdrag av Trafikverket och vi har efter klagomålen haft dialog med vår kund och ägaren av vägen som inte anser det vara nödvändigt med några åtgärder efter vårt arbete", skriver Emelie Dahlén.

Affärschefen vill alltså inte dela med sig Infranords bild av vad som hänt och svarar heller inte på frågorna hur det kommer sig att de slutade svara på sågverkets mejl eller vilken hänsyn de tar till omgivningen när de genomför liknande projekt som det i Södra Vi.

undefined
Jan Praznik menar att den är entrepenören Infranord som ligger bakom skadorna på vägen och att de därför borde betala för sig.
undefined
Entrepenören håller inte med Jan Praznik om att de bör betala för att laga vägen. "Vi har efter klagomålen haft dialog med vår kund och ägaren av vägen som inte anser det vara nödvändigt med några åtgärder", skriver Infranords affärschef Emelie Dahlén.

Markägaren Stabsuecia har inte använt vägen eller haft någon verksamhet i området på omkring tio år och ärendet blir än mer invecklat när Tommy Karlsson på Rundvirke industrier, som äger Stabsuecia, säger att det var först i och med ett mejl från Vimmerby Tidning han fick vetskap om ärendet och om det faktum att Infranord använt marken i samband med arbetet.

– Idag är första gången jag hör talas om både vägskadorna och att vårt område har använts på det sättet, ingen hos oss hade någon aning om det. Det är min enda kommentar till det här just nu, säger han i ett telefonsamtal med Vimmerby Tidnings reporter.

Jan Praznik på Ansgarius har även vänt sig till Vimmerby kommun, både tidigare med frågan om de vill hjälpa till att ploga vägen på vintrarna och i ärendet med den trasiga asfalten för att be om hjälp. Senaste gången han hörde av sig var i november men han har inte fått några tydliga svar.

– Det är inte mycket vi kräver här ute. Vi bidrar väldigt mycket till kommunkassan men får väldigt lite tillbaka, säger han. 

undefined
Angarius Svensson AB är ett familjeägt sågverk som grundades 1962. Enligt företagets hemsida producerar man totalt omkring 17.000 kubikmeter sågade varor årligen.