Ett varumärke byggs upp under lång tid, men kan förstöras över en natt. Se bara vad som hänt med Sveriges varumärke efter alla koran-bränningar, rykten om att socialtjänsten kidnappar barn och blodigt gängvåld. Varumärken måste vårdas. De flesta som bor i Vimmerby vill att stadens varumärke ska vara liktydigt med den idylliska sagoskimrande småstaden med mysiga gränder, vackra trähus i traditionell stil, roliga butiker och trivsamma fikaställen. Det som får turister att komma hit och folk att vilja bo och arbeta här.
Tyvärr gör våra politiker sitt bästa för att montera ner Vimmerbys varumärke. Sin egen utredning – Visionen om ett Vackrare Vimmerby – slängde man i papperskorgen. De nya hus som byggs i stadens regi är i ful miljöförstörande betong istället för i vackert miljövänligt trä. Och föreningen Bevara Vimmerbys kloka idéer lyssnar man överhuvudtaget inte på.
Ovanpå allt detta löper vi risken att få något så fullständigt främmande som en moské – som ska ägas av en ”kulturförening” – på en av de bästa tomterna mitt i stan. Hur kan man förresten ha en ”kulturförening” med religiösa förtecken? Vad är det för kultur och andlig spis den föreningen ska erbjuda? Och till vem? Är det högläsning ur Koranen som ska främja det ”inre välbefinnandet”? När det gäller att ”främja en sund kropp” så finns det redan många bra idrottsföreningar i staden som erbjuder detta.
Jag tycker dessutom att det är synnerligen oförskämt och gravt opassande att citera Astrid Lindgren som Bullerbyns Kulturförening gjorde i sitt inlägg i den här tidningen. En moské manifesterar en religion som inte gjort sig särskilt känd för tolerans, mänskliga rättigheter och demokrati. Se bara hur det ser ut i länder Iran, Irak, och Saudi för att nämna några där islam är statsreligion. Lägg ner planerna på moské i Vimmerby och skänk de insamlande pengarna till folket i Palestina istället. Det skulle i sanning vara en Gudi behaglig gärning!