Chickenrace mellan Trafikverket och Region Kalmar?

För den konspiratoriskt lagde Àr det förmodligen uppenbart. Trafikverket har bestÀmt sig för att till varje pris lÀgga ner StÄngÄdalsbanan och Tjustbanan. Och i sin strÀvan Àr alla medel tillÄtna. Och för den konspiratoriskt lagde finns det faktiskt en del som pekar i den riktningen.

"Regionen vill satsa, medan Trafikverket möjligen har en annan agenda. PÄ sÀtt och vis pÄminner det om ett gammaldags chickenrace. Den dÀr leken dÀr exempelvis tvÄ bilar kör rakt mot varandra och den som svÀnger av först har förlorat", skriver krönikören.

"Regionen vill satsa, medan Trafikverket möjligen har en annan agenda. PÄ sÀtt och vis pÄminner det om ett gammaldags chickenrace. Den dÀr leken dÀr exempelvis tvÄ bilar kör rakt mot varandra och den som svÀnger av först har förlorat", skriver krönikören.

Foto: Jimmy Karlsson

Krönika2023-02-18 07:58
Detta Àr en ledarkrönika.

VÄren 2021 ville Trafikverket ta bort riksintresset för StÄngÄdalsbanan mellan Hultsfred och Linköping. Förslaget i sig Àr hÀpnadsvÀckande, framför allt nÀr det skulle försvÄra en av Trafikverkets huvuduppgifter, nÀmligen att underhÄlla och framtida upprustningar av landets jÀrnvÀgar, i det hÀr fallet StÄngÄdalsbanan.

Än mer hĂ€pnadsvĂ€ckande Ă€r det hur de kom fram till förslaget. De lyckades med konstycket att vantolka Centerns krav i januariöverenskommelsen om att vissa riksintressen försvĂ„rar kommunal utveckling. Annie Lööf och Centern krĂ€vde knappast fĂ€rre riksintressen för att Trafikverket skulle kunna lĂ€gga ner tĂ„gtrafik som binder ihop landsbygden med storstadsregionerna. Men visst, för den konspiratoriskt lagde Ă€r det uppenbart.

undefined
"Regionen vill satsa, medan Trafikverket möjligen har en annan agenda. PÄ sÀtt och vis pÄminner det om ett gammaldags chickenrace. Den dÀr leken dÀr exempelvis tvÄ bilar kör rakt mot varandra och den som svÀnger av först har förlorat", skriver krönikören.

I onsdags kom sÄ Trafikverkets förslag om att StÄngÄdalsbanans nya slutstation i norr ska bli i stadsdelen Tannefors i Linköping. Man vill alltsÄ ta bort förbindelsen med Södra stambanan. Jaha, resenÀrerna ska sÄledes stiga av tÄget i Tannefors för att antrÀda en buss som ska ta dem till den nya tÄgstationen som ska byggas i samband med att OstlÀnken drar förbi Linköping. Jag tycker det Àr dumt, om jag ska uttrycka mig milt. NÄgon annan skulle förmodligen uttrycka sig pÄ ett mer kraftfullt sÀtt. Kanske att det verkar vara hÄl i huvudet pÄ somliga, eller möjligen att för dumheten finns inga grÀnser. Men sÄdan Àr inte jag. Den konspiratoriskt lagde skulle inte tÀnka nÄgon av tankarna. Han eller hon skulle inte ens bli upprörd och börja fÀkta med armarna. Han eller hon skulle iskallt identifiera det som en del i Trafikverkets masterplan att Àntligen kunna lÀgga ner StÄngÄdalsbanan.

NĂ€r Vimmerby Tidning intervjuar Trafikverkets planerare, Fredrik Brokvist, sĂ€ger han bland annat: ”UtifrĂ„n hur dagens trafiksystem ser ut sĂ„ kan jag förstĂ„ att man ser svĂ„righeter men samtidigt skapar det möjligheter.” Att rĂ€lsen inte gĂ„r Ă€nda fram till den nya tĂ„gstationen Ă€r lĂ€tt att identifiera som en svĂ„righet. Vad för möjligheter det skapar Ă€r dĂ€remot inte lika lĂ€tt att komma pĂ„, och Brokvist kommer inte med nĂ„gra egna förslag.

Men okej. I slutĂ€ndan handlar det som vanligt om mĂ€ngden pengar. Att lĂ„ta StĂ„ngĂ„dalsbanan ansluta till den nya tĂ„gstationen skulle kosta mycket pengar. Och enligt Trafikverket Ă€r det fĂ„ av resenĂ€rerna som ska nĂ„gon annanstans Ă€n till Linköping. De flesta vill Ă€ndĂ„ stiga av i Tannefors för att de arbetar pĂ„ Saab, hĂ€vdar de. Trafikverket menar sĂ„ledes att det kostar mer Ă€n det smakar. Samma resonemang som regeringen hade nĂ€r de nyligen satte stopp för höghastighetsbanorna pĂ„ OstlĂ€nken. Det kostar mer Ă€n det smakar. 

För den konspiratoriskt lagde handlar alltsĂ„ Trafikverkets agerande ytterst om att kunna lĂ€gga ner StĂ„ngĂ„dalsbanan och Tjustbanan. De bĂ„da banorna lappas och lagas lite eftersom, men det görs ingen egentlig upprustning. Samtidigt har Region Kalmar beslutat om en miljardsatsning som innebĂ€r nya tĂ„g och att elektrifiera delar av de bĂ„da banorna. Regionen vill satsa, medan Trafikverket möjligen har en annan agenda. PĂ„ sĂ€tt och vis pĂ„minner det om ett gammaldags chickenrace. Den dĂ€r leken dĂ€r exempelvis tvĂ„ bilar kör rakt mot varandra och den som svĂ€nger av först har förlorat. 

Hur mycket pengar Trafikverket Ă„rligen spenderar pĂ„ underhĂ„ll av StĂ„ngĂ„dalsbanan har jag inte lyckats ta reda pĂ„. Men det rör sig förmodligen om Ă„tskilliga miljoner, Ă€ven om det som sagt mest handlar om att lappa och laga. Det Ă€r likafullt miljoner som Trafikverket vill anvĂ€nda till andra saker pĂ„ andra platser i Sverige. SĂ„ enligt den konspiratoriskt lagde kommer vi sĂ„ smĂ„ningom till en punkt nĂ€r det inte gĂ„r att lappa och laga mer, och det Ă€r dĂ„ som Trafikverket ”tvingas” lĂ€gga ner banan. Region Kalmar Ă„ sin sida kan hĂ€vda att nĂ€r de nu gör den hĂ€r stora investeringen sĂ„ mĂ„ste Trafikverket rusta upp sĂ„ de kan köra dĂ€r med sina nya tĂ„g. NĂ„got som Ă€r planerat att ske 2026 till en kostnad av 1,2 miljarder. FrĂ„gan Ă€r alltsĂ„ vem som hĂ„ller ut lĂ€ngst? Det Ă€r emellertid ingen hemlighet att Vimmerby Tidning gĂ€rna ser en upprustad StĂ„ngĂ„dalsbana som gĂ„r Ă€nda fram till den nya tĂ„gstationen, sĂ„ att vi i en framtid Ă„terigen kan ta ett och samma tĂ„g hela vĂ€gen frĂ„n Vimmerby eller Hultsfred till Stockholm.

Avslutningsvis. VĂ„ren 2021 skrev jag att Trafikverket inte skulle fĂ„ igenom sin idĂ© om att plocka bort riksintresset för StĂ„ngĂ„dalsbanan mellan Hultsfred och Linköping. Jag skrev att det inte var Centerns intention med januariavtalet, att de snarare skulle se till sĂ„ Trafikverket drog tillbaka sitt förslag. Jag hade fel. Trafikverket klassar inte lĂ€ngre strĂ€ckan Hultsfred – Linköping som nĂ„got som har riksintresse.