Under måndagsförmiddagen påbörjades bogseringen av det omskrivna lastfartyget Makassar Highway som bärgats till Oskarshamn efter att det körde på grundet sydost om Flatvarp i norra Tjust skärgård den 23 juli. Grundstötningen fick ett stort oljeläckage till följd. Historien kring den omtalade grundstötningen börjar nu nå sitt slut. Det har bland annat visat sig att haveriet kan ha berott på brister i gott sjömanskap.
Kustbevakningen övervakar nu fartygets färd då det bogseras från hamnen i Oskarshamn till ett varv i Polen. Bogseringen var tänkt att påbörjas vid klockan 10 på förmiddagen men blev något försenad och det var först vid 11-tiden som den svenska bogserbåten kunde börja den långa färden.
– Vi har både flyg och fartyg ute för att övervaka det här, jag har inga andra uppgifter än att det fungerat bra hittills, säger Johnny Åberg, kommunikatör på Kustbevakningen när vi når honom vid 13-tiden på måndagen.
Det är Transportstyrelsen som gett rederiet tillstånd att genomföra transporten av Makassar Highway. Något som Kustbevakningen övervakar tills fartyget når internationellt vatten.
– Vi har ett plan uppe för att kunna upptäcka ett oljeläckage. Vi har också fartyg ute som är specialanpassade för att sanera vid ett eventuellt oljespill, säger Åberg.
Hur stor är risken för ytterligare läckage?– Det råder bra förhållanden med gynnsamt väder, svag vind och solsken. Än så länge har vi inte sett något.
När beräknas fartyget vara framme i Polen?– Det är svårt att säga, vi kör väldigt långsamt för att inte riskera läckage.