Möt resurspedagogerna på Vimmerby Gymnasium: "Älskar vårt jobb"

Alltifrån att hämta en penna till att stötta och motivera elever med psykisk ohälsa att komma tillbaka till skolan efter lång frånvaro – så beskriver Catarina Göransson sitt arbete. Möt henne och hennes två kollegor Patrik Karlsson och Caroline Eklund som jobbar som resurspedagoger på Vimmerbys gymnasieelever.

Caroline Eklund och Patrik Karlsson arbetar som resurspedagoger på Vimmerby Gymnasium. "Vi älskar vårt jobb", säger Caroline.

Caroline Eklund och Patrik Karlsson arbetar som resurspedagoger på Vimmerby Gymnasium. "Vi älskar vårt jobb", säger Caroline.

Foto: Hilde Barstad Axelsson

Vimmerby2024-09-13 20:00

De senaste månaderna har Vimmerby Tidning bland annat rapporterat om en ökning av hot, våld och kränkningar i Hultsfreds kommun samt hur Vimmerby kommun har näst högst andel skolk i länet. Hur ser egentligen klimatet i skolan ut idag och hur gör skolpersonalen för att hjälpa eleverna med att öka motivationen och närvaron? Vimmerby Tidning möter Patrik Karlsson, Caroline Eklund och Catarina Göransson som alla tre arbetar som resurspedagoger på Vimmerby Gymnasium.

undefined
Caroline Eklund, Patrik Karlsson och Catarina Göransson arbetar alla som resurspedagoger på Vimmerby Gymnasium. "Vårt arbete kan bestå av allt från att hjälpa till med att hämta en penna till att stötta och motivera elever med psykisk ohälsa till att komma tillbaka till skolan efter lång frånvaro", säger Catarina Göransson.

– Jag skulle säga att vårt största och viktigaste uppdrag är att bygga relationer och vara den där närvarande vuxna som ungdomarna på ett lätt sätt kan ta kontakt med i korridoren, säger Caroline Eklund.

Catarina Göransson berättar att rollen som resurspedagog innebär att möta och stödja elever på olika sätt och i olika sammanhang under hela skoldagen. Det finns ingen exakt arbetsbeskrivning utan de stöttar upp och hjälper till på olika sätt där det finns behov.

– Ibland kan det även vara så att man har sms-kontakt med eleverna eller behöver möta dem för samtal eller stöd på någon helt annan plats än i skolan. Skolan kan ju ha blivit något jättejobbigt som man helst inte vill vara i så då får vi hitta andra sätt. Jag har till exempel varit och fikat med en elev på stan som ett första steg i att försöka få denne att komma tillbaka till skolan och gå på lektioner igen, säger Catarina.

Caroline berättar om hur de alla på sina egna sätt försöker att skapa trygghet, studiero och motivera eleverna till att vara närvarande och delaktiga i sitt lärande. Hon upplever även att de ibland kan ha vissa fördelar och lite lättare att få kontakt med eleverna som resurspedagoger.

– Vi står ju för något annat än vad lärarna gör eftersom vi inte sätter betyg vilket jag tror att eleverna kan känna underlättar i kontakten med oss. Vi behöver inte heller ha bråttom med att bygga relationerna till alla elever och har möjlighet att sitta mycket enskilt och prata om allt möjligt.

undefined
"Vi står ju för något annat än vad lärarna gör eftersom att vi inte sätter betyg vilket jag tror att eleverna kan känna underlättar i kontakten med oss", säger Caroline Eklund

Alla tre berättar om hur de också kompletterar varandra dem emellan. Patrik är med mycket på lektionstid och stöttar bland annat upp elever som behöver extra hjälp under mattelektioner. Caroline upplever istället att mycket av hennes fokus har blivit att fånga upp elever med ökande frånvaro och på olika sätt motivera dem till att komma tillbaka till skolan.

69 elever på Vimmerby gymnasium har en frånvaro på 20 procent eller mer för år 2024 där de flesta har anmäld frånvaro på grund av sjukdom. Det visar siffror som Vimmerby Tidning begärt ut från barn- och utbildningsförvaltningen. Av dessa 69 är det 9 elever som har 20 procent oanmäld frånvaro. "Problematisk frånvaro" är ett begrepp som gymnasiet använder när eleven har mer än 20 procent frånvaro.

Har ni någonsin upplevt hot eller våld i era roller?

– Nej aldrig, mot oss. Jag har gått emellan några elever någon gång men det hör inte till vanligheterna. Självklart kan det bli lite munhugg och kaxiga kommentarer ibland, det är ju ändå tonåringar vi pratar om och där får man inte ta saker alltför personligt, säger Catarina.

undefined
Caroline Eklund berättar att hon arbetar mycket med att fånga upp elever med ökande frånvaro för att på olika sätt motivera dem till att bli mer närvarande i skolan. Patrik Karlsson upplever att den största delen av hans vardag går åt till att stötta upp och hjälpa eleverna i klassrummen.
undefined
Caroline Eklund och Patrik Karlsson arbetar över hela skolområdet och kan ibland även behöva vara kreativa med hur de ska möta eleverna.

Behovet av extra personal och resurspedagoger i skolan har ökat och Patrik berättar hur deras personalstyrka vuxit sedan han började.

– Även om vi blivit fler så känns det ändå på något sätt som att problemen blivit mer komplexa och att vi ändå inte alltid räcker till. Det är tydligt att dagens skola inte är anpassad till alla elever. Praktiker har ett helsike idag och tappar de gnistan tidigt kan det ibland vara svårt att reparera det, säger Patrik.

Caroline Eklund, Patrik Karlsson och Catarina Göransson säger allihop att deras största utmaning i arbetet är att räcka till och känna att de finns där för alla elever som behöver dem.

– Men det är så många fina stunder tillsammans med de här eleverna, att se en person komma tillbaka från en lång frånvaro, att få en klatsch i korridoren när någon klarat ett prov eller ett sms från en tidigare elev som tackar för stödet, det är ju helt underbart, säger Catarina Göransson.

– Ja, det är ganska tydligt att vi älskar vårt jobb va?, säger Caroline Eklund och skrattar.

undefined
Caroline Eklund och Patrik Karlsson arbetar som resurspedagoger på Vimmerby Gymnasium. "Vi älskar vårt jobb", säger Caroline.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!