– Det kan kosta mer att åka bil utan bilbälte än att köra runt i en rondell med skrikande däck och störa ett helt samhälle. Där tycker jag att det blir lite fel proportioner, säger Håkan Karlsson i en kommentar till den omfattande skrivelse om fortsatta problem med buskörning i bostadskvarteren runt ishallsparkeringen, som Vimmerby Tidning berättade om igår.
Skrivelsen är i huvudsak ställd till kommunen med ett flertal förslag om vad som kan göras för att minska problemen för de boende i området. Den riktar sig också till polisen som de nära hundratalet grannarna i bostadsområdet anser inte är tillräckligt närvarande.
– Tyvärr är det lång väntetid när folk ringer polisen, särskilt fredags- och lördagskvällar, och då finns det också annat som prioriteras mer. Självklart lägger vi ut uppdrag på patrullerna att jobba mot problemen med buskörning, men när vi är på plats gör de inga avgassmällar eller "burn out", säger Håkan Karlsson.
Han säger att polisen trots allt sätter fast en del, men att följderna inte alltid biter tillräckligt.
– Första året med bötesstraff för hög musik från bilar bötfällde Vimmerbypolisen flest förare i länet, men böter på 1 000 eller 1 500 kronor för störande och onödig körning avskräcker inte.
Håkan Karlsson hoppas att de nya bommar kommunen tagit i drift ska påverka situationen även på gatorna i bostadskvarteren.
– När de motorburna ungdomarna inte kan hålla till på parkeringen på nätterna kanske det också minskar rundkörningen i de här kvarteren. Sen kör de ju runt på fler ställen också. Vi vill få dem att hålla till på parkeringen vid Ceos där ingen bor i närheten. Men det är kanske inte lika roligt när ingen ser dem...
Daniel Nestor (S) är ny ordförande i kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott och han välkomnar att de boende för fram problembilden skriftligt.
– Det gör att alla kan få samma bild på ett helt annat sätt än med muntliga synpunkter. Vi kommer givetvis att ta upp det här på första mötet i utskottet. Efter det vet vi mer hur vi ska jobba vidare. Det är inte på något sätt ett nytt problem, och det krävs samverkan mellan alla berörda parter och en kontinuerlig dialog för att det inte ska uppfattas som att vi inget gör, men också för att undvika att det ges falska förhoppningar, säger Daniel Nestor.