LÄS MER: Så gick arbetet vid oljekatastrofen
LÄS MER: Rapport om fartygsolycka snart klar
LÄS MER: Vårdslösheten ombord på Makassar Highway
LÄS MER: Överstyrman avstängd för vårdslöshet
Det var nästan exakt för ett år sedan som Makassar Highway gick på grund utanför Stora Askö i Tjust skärgård. Nu släpper Statens haverikommission sin rapport.
Mycket är känt. Besättningen och rutiner ombord på fartyget får kritik. Befälet som hade vakt var alkoholpåverkad. Den exakta berusningsgraden är osäker, men haverikommissionen gör en bedömning på strax över en promille. Det är tillräckligt för att koordinationen och koncentrationsförmågan ska bli sämre:
"Beslutfattande påverkas negativt och det blir svårare att kontrollera infall", skriver haverikommissionen.
Det i kombination med att han utförde administrativa arbetsuppgifter ledde fram till att navigationen inte följdes som den skulle.
Dessutom konstaterar man att fartyget lämnade den tyska hamnen i Cuxhaven utan fungerande färdskrivare:
"Hade Makassar Highway blivit utsatt för en hamnstatskontroll hade hon sannolikt fått nyttjandeförbud", skriver haverikommissionen.
I stort får den efterföljande saneringsinsatsen när olja började flyta in mot land, sex dagar efter grundstötningen, godkänt.
"Den har i stort sett fungerat effektivt", skriver kommissionen.
Däremot anser haverikommissionen att när bärgningsplanen drog ut på tiden så borde man ha övervägt att få ut olja ur fartygets tankar.
– Volymen på oljeutsläppet hade troligen kunnat begränsas, skriver haverikommissionen i sin rapport.
Kustbevakningen var tveksam till en sådan manöver. Om man tömde fartyget på olja riskerade vikten att sjunka, och det kunde påverka det skadade fartyget där det låg på grund negativt och kanske leda fram till en förvärrad situation.
Haverikommissionen gör en annan bedömning. Man tror att olja som tagits ut ur tankarna successivt ersatts med inströmmande havsvatten, och att vikten i stort sett förblivit konstant.
Kommissionen skriver också att en bärgningsbåt borde ha funnits på plats hela tiden för att förhindra att fartyget vreds ur sitt läge. Av rapporten framgår att det fanns bärgningsbåt på plats delar av tiden, dock inte kvällen då vinden börja rubba Makassar Highway ur sitt läge på grunden.
Jörgen Zachau på Statens haverikommission säger att han förstår att läget kan ha varit ett annat ute på plats, och att man ska ha respekt för de operativa bedömningar som gjordes.
– Däremot med de fakta vi har så hade oljeutsläppet blivit mindre om man hade gjort de här åtgärderna.